Ollila: Autoilu siirtyy kilometriverotukseen
Liikenneministeriön työryhmää vetävä Jorma Ollila odottaa autoilun siirtyvän kilometriverotukseen 2020-luvulla. Verottajan lisäksi autoilijan sijainti kiinnostaa myös kasvavaa joukkoa palveluiden tarjoajia.
Liikenteen tulevaisuutta pohtinut Jorma Ollila arvelee, että 2020-luvulla liikenteen verotuksessa siirrytään uuteen aikakauteen. Kuva: KARI SALONENLiikenteen tulevaisuutta pohtinut Jorma Ollila arvelee, että autojen seurantajärjestelmät arkipäiväistyvät nopeasti. Autoihin asennetaan laajakaistat ja päätelaitteet, joiden käyttö on pian yhtä luontevaa kuin kännykän käyttö.
”Luultavasti järjestelmän ajavat läpi vakuutusyhtiöt, jotka haluavat tietoa autoilijoiden ajokäyttäytymisestä. Seurantaan suostuvat autoilijat saavat siitä jonkin edun.”
Muutkin palvelujen tarjoajat ovat kiinnostuneita autoilijoista. Tulevaisuudessa auto voi itse hakea parkkipaikan, halvimman tankkauspaikan ja muut reitin varteen osuvat palvelut.
Uusiin autoihin seurantajärjestelmät asetetaan vuoden 2015 alusta, kun eurooppalainen hätäpuhelujärjestelmä tulee pakolliseksi. Se soittaa hätäkeskukseen onnettomuuden tapahduttua ja kertoo auton sijainnin.
Ammattiliikenteen puolella rahdin- ja ajoneuvojen seurantajärjestelmät ovat arkea jo nyt.
”Veikkaukseni on, että Suomi siirtyy 2020-luvulla liikenteen verotuksen ja paikannuspalveluiden osalta uuteen aikakauteen.”
Ollilan työryhmä on heittänyt, että autojen kilometrivero voisi olla noin 7 senttiä kilometriltä asutuilla alueilla. Työryhmän ehdotus julkaistaan kokonaisuudessaan 16.12.
Autojen liikkeiden kattavan seurannan on arveltu muodostavan ongelmia tietosuojaan. Tietosuojavaltuutetun Reijo Aarnion mukaan autojen seurantaan liittyvät tietosuojakysymykset ovat kuitenkin ratkaistavissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
