Satutaiteilijan luomukset siivittävät lapsen leikkiin
Tinttu.comin tuotekuvaukset tehdään usein suomalaisessa luonnossa. ANDREA JOKI Kuva: Viestilehtien arkistoLOHJA (MT)
Taantuman keskellä täytyy ajatella suuria. Tähän tulokseen on tullut satutaiteilija, toimitusjohtaja Petronella Grahn, 42, jonka Tinttu.com-tuotemerkki on vuosien työn jälkeen lyönyt itsensä läpi.
Lapsellisten lastenvaatteiden, hassujen hattujen ja satumaisten sisustustuotteiden lisäksi yritys tuottaa uniikkeja sisustusmaalauksia.
”Olemme kansainvälinen design-yritys. Tulemme jatkossa tekemään paljon muutakin. Vain taivas on rajana”, määrittelee Tinttu.comin myynti-ja markkinointijohtaja Johanna Lepistö.
Moni ei uskoisi sitä avatessaan Lohjalla sijaitsevan vanhan teollisuuskiinteistön punaista leppäkerttuovea.
Tinttu.com tähyää aktiivisesti Suomen rajojen ulkopuolelle, etenkin muihin Pohjoismaihin ja Venäjälle.
”Kotimaan markkina on toki meille vielä tärkein, koska se on lähellä. Mutta olemme erittäin kiinnostuneita Pohjoismaista ja Venäjästä”, Lepistö kertoo.
Koska kaikkea ei voi tehdä yhtä aikaa, yrityksessä on tehty selkeä laajenemissuunnitelma.
”Suunnittelu on tärkeää. Millä tuotteilla ja millä aikataululla mennään mihinkin maahan.”
Lepistö pitää etenkin Venäjää mielettömänä potentiaalina.
”Venäläisille lapset ovat erittäin tärkeitä. Suomalaiset aliarvioivat ihmismäärää, joka rajan takana odottaa. Venäläiset arvostavat suomalaisia tuotteita. Me aiomme hyödyntää sitä nostetta.”
”Tämän päivän sähköiset yhteydet mahdollistavat kansainvälisen toiminnan, vaikka yrityksen toimipaikka olisi kuinka syrjässä.”
Tinttu.comilla on omien verkkosivujen ja verkkokaupan lisäksi Facebook-sivut.
”Omat verkkosivut kannattaa heti käännättää useammille kielille. Se tuo asiakkaita ulkomailta.”
Kuuden lapsen äiti Petronella Grahn on mallikas esimerkki suomalaisesta naisyrittäjästä. Yrityksen idea syntyi oman elämän tarpeesta.
”Äitiys ei ole rajoite. Täytyy antaa omille unelmille oikeus elää ja muuttua todeksi. Lasten on hyvä nähdä, että äitikin kurkottaa kohti taivaita. Se ei ole pois perheeltä.”
Kotiäitiyden ja uraäitiyden voi yhdistää. Lähes kaikki Tinttu.comin työntekijät ovat äitejä.
”Minä sanon, että äiti voi valita molemmat. Lapset voi ottaa mukaan tekemiseen”, ratkaisee Grahn.
Tinttu.com haluaa olla naisyrittäjyyden yksi suunnannäyttäjä.
”Moni äiti saa loistavia yritysideoita juuri äitiyslomalla tai hoitovapaalla. Toivottavasti esimerkkimme avaisi silmiä ja loisi uskoa naisten mahdollisuuksiin luoda yritystoimintaa”, pohtii Johanna Lepistö.
”Lastenvaatebisnes ei ole helppo ala. Pitää ajatella isosti, jos aikoo pärjätä ja vielä työllistää muita”, Petronella Grahn tietää.
Grahn ei halua olla pahanilmanlintu, mutta hän arvioi talouden olevan vaipumassa vielä kohti syvempää lamaa. Siitä huolimatta Tinttu.comin toimintaa kasvatetaan nyt vauhdilla.
Vuonna 1997 syntyneen tuotemerkin ympärille on rakentunut pikkuhiljaa liiketoiminta, jonka liikevaihdon odotetaan nousevan tänä vuonna puoleen miljoonaan euroon.
”Suomalaisessa lastenvaatebisneksessä se on jo suuri luku. Pitää uskoa omaan ideaan ja jaksaa tehdä sen eteen sitkeästi töitä.”
Tinttu.comin lapselliset lastenvaatteet eivät ole vain hauskan näköisiä. Johanna Lepistö kertoo niiden taustalla olevasta sanomasta.
”Tärkeää on lapsen kehityksen tukeminen. Annetaan lapsuudelle aikaa ja lapselle mahdollisuus olla lapsi. Me tarjoamme vaihtoehdon lasten pukeutumiseen ja annamme lasten olla juuri niin lapsellisia kuin he oikeasti ovat.”
Kun lapselle antaa mielikuvituksellisen asun tai hellyttävän hatun, lapsi kehittää mielikuvituksessaan itselleen uuden hahmon.
”Kun lapselle antaa pupuhatun päähän, hän pomppiikin kuin pupu.”
Tinttu.comin eläin- ja luontohahmot sekä satuolennot siivittävät lapset sadun maailmaan.
”Joku haluaa olla raju lohikäärme ja toinen runollinen hiiri. Tyttökin voi haluta olla hurja, ja sille pitää antaa tilaa”, pohtii yrityksen avainasiakaspäällikkö Pipsa Immonen.
”Tarinat ovat ihmisille tärkeitä – vauvasta vaariin. Kun annetaan lapselle avaimet tarinoiden maailmaan, lapsi alkaa luoda niitä itse.”
Yhteistyössä valokuvataiteilija Andrea Joen kanssa syntyvät Tinttu.comin tuotekuvat.
”Kuvaukset tehdään pääasiassa suomalaisessa luonnossa. Luonto on se, mistä Petronella ammentaa, ja se saa myös näkyä”, Lepistö kertoo.
Tinttu.comin tuotteita myydään verkkokaupan lisäksi lastenvaateliikkeissä eri puolilla Suomea ja kodeissa pidettävillä lastenvaatekutsuilla.
”Kotikutsuverkosto on pyörinyt jo kymmenen vuotta. Esittelijänä toimiminen on kotona oleville äideille yksi tapa tienata hiukan lisärahaa.”
Tuorein valloitus on Helsingin Sokos, jonne Tinttu.comin tuotteet ilmestyivät tänä syksynä. Seuraavaksi yritys avaa oman myymälän Helsingin ydinkeskustaan.
STINA HAASO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
