Halpuuttamiseen riittävätjo laskeneet tuottajahinnat
PTT:n maatalousekonomisti Kyösti Arovuori laskee, että S-ryhmällä ei ole halpuuttamis-
kampanjansa vuoksi tarvetta polkea tuottajahintoja, sillä tuottajahinnat ovat jo tulleet alas.
”Syy ruuan hinnan laskuun oli kysynnän väheneminen. Mahdollisuuden hintojen alentamiseen antoi kaupan kustannusten pieneneminen.”
”Nyt toteutuneessa hinta-alessa on sisällä kahden vuoden tuottajahintojen lasku. Lihan tuottajahinnat ovat laskeneet vuoden 2013 alusta lähtien ja maidon hinta alkoi laskea viime vuonna. Lisäksi energian hinta on laskenut ja palkat on menneet nollakorotuksilla.”
Arovuori toteaa, että ruuan hinta on laskenut jo viime toukokuusta lähtien ja se on luonnollista, kun kaupan kustannukset ovat laskeneet.
”Normaalisti markkinoilla hinnat muuttuvat ilman eri ilmoitusta”, Arovuori näpäyttää S-ryhmän rummuttamaa alennuskampanjaa.
Kaupan tavoite on alemmilla hinnoilla saada kysyntä kasvuun. Arovuori toteaa, että kysynnän lisääntyessä hinnankin pitää lähteä nousuun. ”Kysynnän kasvu vaatii kuitenkin talouskasvua, jota ei ole nyt näkyvissä.”
”Yhdysvalloissa talous on kasvanut ja lihan ja maidon tuottajahinnoissa on ollut siellä merkittävää nousua.”
TUURE KIVIRANTA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
