Taavi Heikkilä uskooalkuperätietojen ja avoimuuden voimaan
Toiminnan läpinäkyvyys korostuu hinta-laatu-suhteen ja alueellisuuden ohella siinä, kuinka osuuskaupat pärjäävät lähivuosina, uskoo SOK:n uusi pääjohtaja Taavi Heikkilä.
Tuotteissa se merkitsee parempia alkuperämerkintöjä ja alkuperän jäljitettävyyttä, hallinnossamme ja viestinnässämme puolestaan aiempaa suurempaa avoimuutta, hän sanoi torstaina nimityksen selvittyä.
Vuodenvaihteessa aloittava uusi pääjohtaja on keskusliikkeelle ja muille osuuskaupoille tuttu mies.
Osuuskauppa Hämeenmaata yhdeksän vuotta luotsannut Heikkilä valikoitui S-ryhmän ykköspaikalle kolmannella yrittämällä: Kauppalehden mukaan hän oli ehdolla myös kahdella edellisellä tehtävän täyttökierroksella.
SOK:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Matti Pikkaraisen mukaan loppusuoralla oli kaksi S-ryhmän ulkopuolistakin nimeä, mutta Heikkilän valintaa ”puolsi vahva kaupan eri toimialojen tuntemus ja työhistoria S-ryhmässä”.
Päivittäistavarakaupan lisäksi valinnassa painoi myös pankki- ja rahoitustuntemus: Heikkilä on toiminut S-Pankin hallituksessa sekä aiemmin SOK:ssa rahoitustehtävissä.
Uusi pääjohtaja näkee S-ryhmän vahvuudeksi sen, että neljä viidestä suomalaisesta kodista on osuuskaupan jäsen. Haasteista suurimmiksi hän nimeää sääntelyn vapautumisen, ulkomaisen kilpailun ja verkkokaupan.
Taavi Heikkilän lausuma siitä, että ”kasvua haetaan jo olemassa olevista neliöistä palvelua parantamalla”, kertonee, että painopiste on jatkossa uusien myyntipisteiden rakentamisen sijaan toiminnan kehittämisessä.
Tässä hän on ainakin osin samoilla linjoilla pääjohtajan tehtävän nopealla varoituksella syyskuussa jättäneen Kuisma Niemelän kanssa.
Niemelä totesi juuri ennen eroaan, että SOK:n uudessa strategiassa painotetaan lisäarvon tuottamista ja palvelukäsitteen vahvistamista (MT6.9.) toiminnan laajentamista enemmän.
Niemelä luotsasi keskusosuusliikettä kolme vuotta läpi strategiatyön ja ilmoitti katsovansa sen jälkeen ryhmän tarvitsevan uusia ajatuksia. Julkisuudessa tämän on tulkittu liittyvän ainakin osaksi verkkokauppaan, jossa S-ryhmä on edennyt verkkaisesti verrattuna pahimpaan kilpailijaansa, K-ketjuun.
Myllerrystä on aiheuttanut myös S-ryhmän aluevaltaus pankki- ja vakuutussektorille. S-pankin ja Tapiola Pankin fuusio astuu voimaan vuodenvaihteessa.
KAIJALEENA RUNSTEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
