Maakuntauudistus sotkee kyydit ja kuljetukset – Sote-kyydit kunnilta maakunnille
Uudistus voi tuoda mahdollisuuksia lisätä kyytien yhdistämistä. Esimerkiksi kunnan ja kelan maksamat kyydit ovat toistaiseksi tiukasti erillään.
Veikko Tossavainen palasi maanantaina Joensuun keskussairaalasta Ilomantsiin Heimo Kettusen kyydissä. Kettusen taksi on Ilomantsista. Kuva: Lari LievonenKuntien ja elykeskusten vastuulla olevia liikenteen toimintoja keskittyy uusille maakunnille, jos hallituksen kaavailema maakuntauudistus toteutuu.
Esimerkiksi vammaispalveluiden- ja sotekyytien järjestäminen siirtyy kunnilta maakunnille vuonna 2020.
Koulukyydit sen sijaan jäävät kunnille.
Myös maakuntien sisäisen pitkän matkan liikenteen hallinta siirtyy maakunnille, sillä niistä nyt vastaavat elykeskukset poistuvat.
Elykeskuksia on yhdeksän ja maakuntia 18.
”Hyvä puoli on, että joukkoliikenteestä ja sote-kyydeistä vastaa sama organisaatio. Huoli on siitä, miten resurssit ja osaajat saadaan riittämään uusiin organisaatioihin”, liikenneviraston johtava asiantuntija Marja Rosenberg sanoo.
Muutosten yksityiskohdista on vielä vähän tietoa, mutta näkökulma muuttuu.
”Aletaan katsoa maakunnan näkökulmasta ennemmin kuin yksittäisen kunnan”, VTT:n erikoistutkija Jenni Eckhardt sanoo.
Uudistukset voivat olla myös mahdollisuus ajatella toisin.
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitralta voi hakea rahoitusta useita toimijoita yhdistäville hankkeille.
”Toivomme laajempia yhden tai useamman maakunnan kattavia ja monipuoliseen yhteistyöhön sitoutuneita hankkeita”, Sitran asiantuntija Heikki Sorasahi sanoo.
Toiveissa on myös hankkeita, joissa yksityiset ja julkiset toimijat ovat yhteistyössä.
Kaiken ytimessä on kyytien yhdistely.
”Kun joku ottaa asiakseen koordinoida kyytejä, suuria säästöjä tulee helposti”, Sorasahi sanoo.
Hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi kymmenen prosentin säästö vuodessa.
Pohjois-Karjalan kuntayhtymä Siun sotessa vammaiskyytejä yhdistellään jo nykyään.
”Siun sote toimii maakunnan alueella, enkä usko että vammaisten kyyteihin tulee juuri muutoksia. Ne perustuvat vammaispalvelulakiin”, Siun soten vammaispalvelun palvelupäällikkö Kristiina Räsänen sanoo.
Eri toimijoiden kyydit ovat kuitenkin edelleen erillään.
”Voimme yhdistellä toistaiseksi vain oman toimintamme kyytejä, kela- tai koulukyytien yhdistelyyn ei päästä”, Räsänen sanoo.
Eckhardt muistuttaa, että moni asiakas käyttää sekä kunnan että Kelan kyytipalveluja.
Eckhardt toivoisi, että laki kannustaisi kyytien yhdistelyyn. Nyt näin ei aina ole.
”Tehtävät ovat erillisiä. Kunnan on hoidettava vammaiskyydit ja se hoitaa ne. Kela hoitaa omansa. Kyseessä ovat yhteiskunnan rahat, joten kannusteen täytyisi tulla ylempää.”
Pisimmällä tehtävien rajojen rikkomisessa ollaan Kanta-Hämeessä. Siellä mukana kokeilussa ovat kela ja kaikki maakunnan kunnat.
Eckhardt muistuttaa, että kyytejä voidaan yhdistellä vaikka rakenteissa ei paljoa muutoksia lopulta tulisi.
”Siihen on monella taholla intressejä. Se vaatii vain yhteistyötä.”
Kaupunkien ja maaseudun liikenteen kehittämisen lähtökohdissa on kuitenkin eroja.
”Kaupungeissa on enemmän mahdollisuuksia lisätä liiketoimintaa. Maaseudulla tavoite on saada liikenne toimimaan ja etsiä säästöjä sekä tehokkuutta”, Eckhardt sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
