Lauha alkutalvi näkyy: pitkät kalsarit ovat jääneet kaupan hyllyyn
Loskakelit ovat lisänneet lasinpesunesteen myyntiä. S-ryhmän mukaan yhä useampi suomalainen on uskonut pärjäävänsä välikausivaatteilla pitkälle talveen.
Lauha ja loskainen alkutalvi näkyy kaupan myynnissä. S-ryhmän mukaan yhä useampi suomalainen on uskonut pärjäävänsä välikausituotteilla pitkälle talveen. Kuva: Jaana KankaanpääSuomalaiset ovat jättäneet varautumisen talven pakkasiin poikkeuksellisen vähälle.
S-ryhmän Prisma-ketjusta keräämät myyntitiedot kertovat, että useiden perinteisten talvitarvikkeiden, kuten lämpimien vaatteiden myynti on ollut selvästi vähäisempää kuin tavallisesti. Esimerkiksi pitkien alusvaatteiden myynti on neljänneksen pienempää kuin vuosi sitten.
”Kyllähän sen ihmisluonnosta ymmärtää, että kun ulkona on plussaa, ei välttämättä mieti kerrospukeutumista, lumiharjaa autoon tai sitä, että sisäilma saattaa olla epämiellyttävän kuivaa. Nyt kuitenkin tilastot ovat sen verran poikkeuksellisia, että kaupoissa saattaa olla ruuhkaa, jos elohopea laskee koko maassa -20 asteeseen,” Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa S-ryhmän tiedotteessa.
Vaikka talvivaatteiden myynti on ollut tavallista hiljaisempaa, S-ryhmän mukaan suomalaisilla vaikuttaisi olevan uusi talvivaatesuosikki.
”Kerrospukeutumisessa merinovilla on edelleen tärkeä, mutta myös pehmeät fleecetuotteet ovat kasvattaneet kysyntäänsä. Vauvojen fleecehaalareiden myynti on kasvanut 21 prosenttia. Miesten fleecepuseroiden ja -takkien volyymit ovat kasvaneet huimasti, ja olemme myyneet niitä yli viisi kertaa enemmän kuin viime vuonna syys–joulukuun aikana,” kertoo Viitanen.
S-ryhmän tulkitsee myyntitilastojaan niin, että yhä useampi suomalainen on alkutalven aikana uskonut pärjäävänsä välikausituotteilla pitkälle talveen.
Lämpimät talvisäät ovat lisänneet lasinpesunesteen myyntiä. Prismoissa on myyty lähes 700 000 litraa lasinpesunestettä marras–joulukuussa. Se on yli 50 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





