Paistopisteiden tuontileipä houkuttelee kuluttajia kotimaisten leipomoiden kustannuksella
Leipomoalan kannattavuus on heikko, mutta se on edelleen elintarviketeollisuuden toimiala toimi- ja työpaikkojen määrällä mitattuna.
Suomalaisissa leipomoissa ja konditorioissa työskentelee lähes 8 000 henkilöä. Kuva: Jaana KankaanpääKuluttajat syövät entistä enemmän ulkomaisia leipomuksia, mikä näkyy kotimaisten leipomotuotteiden kysynnän laskuna.
Tuontileipä tuoksuu erityisesti kauppojen paistopisteissä, jotka ovat vallanneet alaa suomalaisleipomuksilta.
Leipomoiden ja konditorioiden kannattavuus onkin heikko eikä tilannetta auta alan kireä kilpailu ja kuluttajien ostovoiman heikentyminen, ilmenee työ ja elinkeinoministeriön sekä ely-keskusten tänään Helsingissä julkaisemasta elintarviketeollisuuden toimialaraportista.
On suotavaa, että leipomoalan ahdinko hellittäisi, koska se on toimipaikkojen ja työpaikkojen määrällä mitattuna elintarviketeollisuuden suurin alatoimiala. Ala työllistää yli 7 800 henkeä lähes 700 yrityksessä. Myös alan välillinen työllistävä vaikutus on merkittävä.
Kannattavuus ei synny itsestään, vaan sen eteen on tehtävä töitä. Yritysten on oltava tehokkaita, erikoistuttava ja mukauduttava muutoksiin esimerkiksi kuluttajien mieltymyksissä.
Suurten yritysten kilpailukyky perustuu tehokkuuteen. Erikoistuotteet taas tarjoavat pienille ja keskisuurille yrityksille menestymisen mahdollisuuksia. Pienten leipomoiden menestystekijöitä ovat paikallisuus, tuoreus, erikoistuotteet ja monikanavaisuus, kertoo raportin koonnut toimialapäällikkö Leena Hyrylä Kaakkois-Suomen elykeskuksesta.
Leipomoteollisuuden toimialaraportti on 8.12. kello 13 lähtien luettavissa verkossa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
