Suomi kiinnostaa kotimaan matkailijoita edelleen, mutta budjetti tiukentuu ‒ neljännes ei aio majoittua maksullisesti lainkaan
Piilevistä kotimaan helmistä on koottu vinkkilista, josta löytyy kohteita pienellekin budjetille.
Suomen vanhin kauppa Jalavan kauppa Taivalkoskella on yksi kohde Suomen piilevien matkailuhelmien listalla. Arkistokuva. Kuva: Pekka FaliSuomalaisilta löytyy halukkuutta matkailla kotimaassa edellisvuosien tapaan, tiedottaa Suoma ry.
Suomalaisten matkailuhalukkuutta vuonna 2023 kartoittaneen kyselyn mukaan lähes 70 prosenttia suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuin aikaisempinakin vuosina.
Matkabudjetit ja retkisuunnitelmat tehdään tänä vuonna hintojen nousun vuoksi erityien tarkasti. Nykyinen maailmantilanne vaikuttaa erittäin tai melko paljon lomasuunnitelmien tekemiseen 36 prosentilla vastaajista.
Kotimaassa matkaillessa suomalaisia kiinnostaa eniten uusien luontokohteiden löytäminen, jonka on maininnut peräti 81 prosenttia vastaajista. Seuraavana listalla tulevat paikkakuntien nähtävyyksiin tutustuminen ja ruokaelämykset.
Viime vuoden marraskuussa tehdyn toisen kyselyn mukaan joka neljäs suomalainen ei aio vierailla lainkaan maksullisessa majoituksessa. Sen sijaan vastaajat kertoivat tekevänsä päivämatkoja lähiseudulle tai lomailevansa omalla mökillä sekä kotona.
Puheenjohtaja Maisa Häkkinen Suoma ry:stä kannustaa jokaista tutustumaan kotimaan tarjontaan, vaikka matkabudjetti olisi edellisvuosia tiukempi.
“Suomesta löytyy ainutlaatuinen määrä edullisia ja jopa täysin ilmaisiakin luonto- ja kulttuurikohteita, joihin on helppo suunnata myös kotoa tai kesämökilta.”
Suoma ry on koonnut kotimaan piilevistä helmistä vinkkilistan ja muistuttaa, että kotimaan monipuoliseen valikoimaan paneutumalla löytyy varmasti kohteita pienemmällekin budjetille tai etäisyydelle.
100syytä.fi -sivustolta löytyy erityisen paljon pienien matkailukohteiden tarjontaa sekä ajankohtaisia vinkkejä.
Häkkinen muistuttaa, että Ukrainan kriisistä alkaneen inflaation myötä kohonneet kustannukset ovat tuoneet uuden haasteen matkailuyrityksille.
“Loman viettäminen nimenomaan kotimaassa on nyt entistäkin tärkeämpää. Sitä kautta tuetaan suomalaista työtä ja pientenkin paikkakuntien elinvoimaisuutta.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




