Raideyhteyksien karsiminen heikentää maakuntien saavutettavuutta
Rajut leikkaustoimet junavuoroihin ja kokonaisiin raideyhteyksiin heikentävät rajusti Suomen useiden alueiden saavutettavuutta.
Esimerkiksi Joensuuhun pääsee jatkossa junalla enää Helsingistä.
Liikenne- ja viestintäministeriö sekä VR-yhtymä päättivät junaliikenteen ostoista ja velvoiteliikenteen täsmennyksistä vuosille 2016–2019.
Suomen poikittaissuuntainen raideliikenne sai lakkautustuomion.
Yhteys Jyväskylä–Haapamäki–Seinäjoki ollaan nimittäin lakkauttamassa kokonaan, ja Pieksämäki–Joensuu -reitti lyhennetään reitiksi Pieksämäki–Varkaus.
Muita kokonaan lakkautettavia junavuoroja ovat Joensuu–Nurmes ja Tampere–Keuruu.
Junavuorot vähenevät myös reiteillä Riihimäki–Lahti, Hanko–Karjaa, Kouvola–Kotkan satama ja Kajaani–Oulu.
Helsingin seudun lähiliikenteessä Y-junien liikennöinti lakkaa ja H- ja R-junat yhdistetään yhdeksi R-linjaksi.
Junien pysähtyminen Purolan ja Nuppulinnan asemilla loppuu.
Yhteensä 28 rautatieasemaa suljetaan eri puolilla maata.
Säästöjä lakkautuksista lasketaan saatavan 12,3 miljoonaa euroa.
Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan ratkaisut ovat välttämättömiä.
”Ei ole vaihtoehtoja. Hallitusohjelmassa on sovittu, että 15 miljoonaa leikataan joukkoliikenteestä. Raideliikennettä voidaan korvata busseilla.”
Kansanedustaja Arto Pirttilahti (kesk.) Mänttä-Vilppulasta on tyrmistynyt liikenneministeriön linjauksista.
”Tässä vedetään nyt täysin matto jalkojen alta. Alueen kunnat ovat rakentaneet VR:n kanssa hyvässä yhteistyössä meidänkin alueellemme lähijunapysäkkejä. Orivesi, Juupajoki ja Mänttä-Vilppula ovat tehneet mittavia investointeja. Ihmiset ovat tottuneet junayhteyksiin ja käyttäjämäärä on lisääntynyt”, Pirttilahti taustoittaa.
Yhteydet ovat tärkeitä opiskelijoille sekä työmatkaliikenteen kannalta.
”Jos henkilöliikenne lakkaa, se vaikuttaa automaattisesti myös ratamaksuihin ja raiteiden kunnossapitoon. Tällöin koko Mänttä-Vilppulan seudun vahva sahateollisuus sekä alueen tehtaat kärsivät”, Pirttilahti sanoo.
Pirkanmaalla maakuntakaava rakentuu tiukasti raideverkostojen varaan.
”Tämä on äärimmäisen huonoa aluepolitiikkaa”, Pirttilahti paheksuu.
Ähtäriläinen kansanedustaja Mikko Savola (kesk.) on samoilla linjoilla.
”Haapamäen radan lakkautus jättää Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan kunnat radan varrella pussinperälle. Tämä on katastrofi maaseudun liikenneyhteyksille.”
Liikenneministeri Berner väläyttää VR:n monopoliaseman murtamista.
”Uskon, että raideliikenne saadaan parhaiten elpymään avaamalla se kilpailulle. Tämä on tehtävä, jota nyt omalta osaltani edistän.”
Myös Keski-Suomen maakuntajohtaja Anita Mikkonen harkitsisi VR:n monopolista luopumista.
”On hirveän valitettavaa, että yleensäkin junamatkustaminen on vähentynyt. Se ei ole kyennyt vastaamaan kilpailuun lipun hinnoissa esimerkiksi Onnibussille.”
Mikkonen uskoo, että VR:n monopolin purkaminen olisi maakunnille vahvuus.
”Silloin myös VR joutuisi kilpailemaan samassa sarjassa muiden kanssa.”
Raideliikenneasiat ovat ministeri Anne Bernerin pöydällä ja päätäntävallassa.
Bernerin puoluetoveri Arto Pirttilahti lupaa antaa ministerille asiasta ”selkosanaista” palautetta.
”Koko systeemin alasajo kerralla on rankka juttu, mitä en missään tapauksessa tule hyväksymään”, Pirttilahti sanoo.
”Nyt on tehtävä kaikki voitava, jotta vahingollinen päätös kumotaan.”
Pori–Parkano–Haapamäki-
ratatyöryhmän varapuheenjohtaja Lauri Oinonen Keuruulta uskoo, että raideyhteyksien lakkauttamiset voidaan vielä perua.
”Olen asiassa henkilökohtaisesti yhteydessä ministeriin. Uskon, että tehtyjä päätöksiä voidaan vielä tarkastella uudelleen.”
Jukka Koivula
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
