Moni hyvinvointialue ei pysty järjestämään lastensuojelua lain mukaisesti – lasten enimmäismäärä sosiaalityöntekijää kohti ylittyi 15 alueella
Asiakasmäärien ylitysten on kerrottu johtuvan muun muassa henkilöstövajeesta sekä tehtävänkuvien muutoksista, jotka liittyvät hyvinvointialueiden toiminnan aloittamiseen.
Vielä ole tiedossa, miltä alueilta Ukrainassa ja millaisista oloista lapset tulisivat. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN.Useilla hyvinvointialueilla on vaikeuksia järjestää lastensuojelua lain mukaisten aikarajojen ja asiakasmäärien mukaisesti, eikä tilanne ei ole parantunut viime keväästä. Asia käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) uusimmista lastensuojelun käsittelyaikoja ja henkilöstömitoitusta koskevista tilastoista.
Tilanne on erityisen vaikea viidellä alueella: Pirkanmaalla, Pohjanmaalla, Pohjois-Karjalassa, Päijät-Hämeessä sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella.
Lastensuojelun järjestämisen indikaattorit eli tilannetta kuvaavat luvut ovat heikentyneet kevääseen verrattuna useilla hyvinvointialueilla. Vain Etelä-Karjalassa, Kymenlaaksossa, Helsingissä ja Itä-Uudellamaalla lastensuojelu kyetään hoitamaan täysin tai lähes täysin lain mukaisella tasolla, THL kertoo.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijäkohtainen enimmäisasiakasmäärä ylittyi lokakuussa 15 hyvinvointialueella Manner-Suomen 22 alueesta. Heikoin tilanne oli Päijät-Hämeessä, jossa lähes 60 prosentilla lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä oli enemmän asiakkaita kuin lakisääteiset 35.
Asiakasmäärien ylitysten on kerrottu johtuvan muun muassa henkilöstövajeesta sekä tehtävänkuvien muutoksista, jotka liittyvät hyvinvointialueiden toiminnan aloittamiseen.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden täyttämättömiä vakansseja oli prosentuaalisesti eniten Päijät-Hämeessä, Keski-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden vakansseista oli lokakuussa avoinna 13 prosenttia.
Lisäksi lastensuojelun käsittelyajat pitenivät edelleen, tilastotiedoista käy ilmi. Lastensuojelutarpeen tai erityistä tukea tarvitsevan lapsen palvelutarpeen arvioinnin käsittelyajat ovat pitkittyneet viidellä perättäisellä seurantajaksolla.
Käsittelyajan ylitykset lisääntyivät 16 alueella ja vähenivät 6 alueella. Osa heikentymisestä selittyy THL:n mukaan sillä, että tavat laskea tilastolukuja ovat hyvinvointialueiden aloituksen myötä muuttuneet.
Seurantajaksolla huhtikuun alusta syyskuun loppuun palvelutarpeen arviointien käsittely alkoi noin 92 prosentissa tapauksista lakisääteisen seitsemän arkipäivän kuluessa. Palvelutarpeen arvioinnit valmistuivat noin 86-prosenttisesti lakisääteisessä kolmen kuukauden määräajassa.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijällä oli lokakuussa keskimäärin asiakkaana 31 lasta. Vuodenvaihteessa lastensuojelun henkilöstömitoitus tiukkenee, ja yhdellä sosiaalityöntekijällä saa jatkossa olla enintään 30 asiakasta.
”Sosiaalityöntekijät pitävät henkilöstömitoitusta periaatteessa hyvänä. Mitoitus on vähentänyt todellisia ylilyöntejä, joissa yhdellä sosiaalityöntekijällä on saattanut olla 60–100 lapsen asiat hoidettavanaan”, kehittämispäällikkö Laura Yliruka kertoo tiedotteessa työntekijöiltä tulleesta palautteesta.
Ylirukan mukaan kentällä ollaan nyt huolestuneita varhaisemman tuen eli lapsiperheiden sosiaalityön kuormittumisesta.
”Lastensuojelua ei välttämättä niin usein tarvita, jos kevyempi palvelu tukee perheitä”, Yliruka sanoo.
Lastensuojelun kokonaisuudistukselle olisi hänen mukaansa tarvetta.
THL arvioi, että lastensuojelussa on asiakkaana noin 40 000 lasta ja lapsiperheiden sosiaalityössä noin 120 000 lasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


