Keskon kinkkukampanja ei innosta kilpailijoita
S-ryhmän mukaan halpuuttaminen on paras ratkaisu kotimaisen ruuan myynnin lisäämiseen
S-ryhmä uskoo halpuuttamisen voimaan, Keskon kinkkukauppa ei osuuskauppaa innosta. Kuva: Markku VuorikariS-ryhmä ja Lidl eivät halua ottaa kantaa kilpailijansa Keskon lanseeraamaan reilun kaupan kinkkukampanjaan, jossa kinkun ostaja saa halutessaan maksaa lisähintaa lihatilalle. Sekä osuuskaupat että Lidl nostavat esiin omia onnistumisiaan suomalaisten tuotteiden menekin lisäämisessä.
SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laineen mukaan SOK on käynyt keskusteluja muun muassa tuottajajärjestö MTK:n kanssa reilusta kaupasta. SOK:ssa uskotaan, että oma strategia – halpuuttaminen – on paras ratkaisu.
"Olemme saaneet kuluttajat korvaamaan ulkomaisia tuotteita kotimaisilla. Näemme sen tärkeänä ja hyvänä asiana kotimaiselle elintarviketuotannolle. Halpuutamme hintaa, emme ruuan laatua; olemme liikkeellä laadukkailla tuotteilla."
Laineen mukaan halpuuttaminen on auttanut suomalaisia tuottajia. "Esimerkiksi juustoissa kotimaisuusasteemme on lähes 60 prosenttia, kun valtakunnallisesti se on noin 40 prosenttia."
Toimitusjohtaja Lauri Sipponen Lidlistä ei halua julkisuudessa arvioida kilpailijoidensa kampanjamalleja. Hän korostaa oman päivittäistavarakauppaketjunsa pyrkimystä pitkäjänteiseen yhteistyöhön tavarantoimittajien kanssa.
Lidlin valttina hän esittelee sen, että menestyvimpiä ja kilpailukykyisimpiä suomalaiselintarvikkeita kyetään ketjun kautta tarjoamaan myös maailmalle.
"Viimeisin menestys Lidlissä ovat kansainvälisesti erinomaisesti pärjänneet suomalaiset paistopisteen ruispalat."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
