
Autoilun kallistuminen kiihdyttää kaupungistumista
Autoliitto: Auton käyttö on täällä perustellumpaa kuin missään muualla EU:ssa.
Muutto kaupunkien keskustoihin lisääntyy, kun autoilu kallistuu päästöjen vähennysten vuoksi, Autoliitossa arvioidaan.Liikennetyöryhmä esittää autoilun kustannusten lisäämistä, mikä kolahtaa etenkin maaseutuun. Siellä ei ole mahdollisuutta lisätä julkista liikennettä, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.
"Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa ja täällä oman auton käyttö on perustellumpaa kuin missään muualla. Esitys vähentää autoilua ja keskittää asumista kaupunkeihin."
Hän arvostelee työryhmän esitystä rankasti. "Esitys perustuu löyhiin laskelmiin ja todelliset vaikutusarviot puuttuvat." Myös valtiovarainministeriö jätti sen vuoksi loppuraporttiin eriävän mielipiteen.
Nieminen pitää tavoitetta 700 000 uudesta sähköautosta vuonna 2030 käytännössä hyvin vaikeana saavuttaa. "Miksi ostettaisiin kalliita uusia sähköautoja, kun nyt ei ole muutenkaan varaa uusiin autoihin. Suomessa on 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3600 euroa."
Päästökauppa vähentäisi kustannuksia. ”Jos liikenne olisi päästökaupan piirissä, 130 gramman hiilidioksidipäästöillä kilometriä kohti ja 20 000 kilometrin vuotuisella ajolla päästökiintiön voisi ostaa 70 eurolla”, Nieminen sanoo.
Toimitusjohtaja Nina Raitanen Suomen Tieyhdistyksestä huomauttaa, että liikenteen ilmastopoliittiset tavoitteet edellyttävät nykyistä huomattavasti paljon parempaa teiden kuntoa.
Bioenergia ry:n toimitusjohtaja Harri Laurikka toteaa, että hiiletön liikenne edellyttää laajaa toimenpideyhdistelmää. Biopolttoaineiden ja -kaasun rooliin raportissa hän on tyytyväinen.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kaikkosen mukaan työryhmän ehdotukset tuntuvista polttoaineverojen korotuksista ja uusista tiemaksuista ovat kaukana todellisuudesta. "Realismia ei myöskään ole, että ihmisillä olisi yhtäkkiä mahdollisuus mittavasti ostaa uusia autoja."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

