Snellman kasvoi, mutta tulos heikkeni kustannuspaineissa
”Myös tuottajien tilanne jatkui vaikeana ja kannattavuuskriisi haastoi koko arvoketjua.”Viime vuosi oli Snellmanille neljäs peräkkäinen kasvun vuosi, yhtiö kertoo tulostiedotteessaan. Tulos kuitenkin kärsi kustannusnousuista.
Konsernin liikevaihto kasvoi edellisvuodesta lähes 8 prosenttia 454 miljoonaan euroon. Kasvu perustui sekä volyymin kasvuun että hintojen nousuun.
Liiketulos oli 9,4 miljoonaa euroa. Edellisvuoden vastaava luku oli 12,9 miljoonaa, jossa siinäkin oli laskua edeltävään vuoteen 24 prosenttia.
Snellmanin viime vuotta värittivät epävakaa maailmantilanne ja sen aiheuttamat voimakkaat ja nopeat kustannusnousut kaikissa tuotannontekijöissä. Myös tuottajien tilanne jatkui vaikeana ja kannattavuuskriisi haastoi koko arvoketjua, tiedotteessa todetaan.
Yhtiön Meat processing- eli lihanjalostussektorilla inflaatio ja kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos näkyivät etenkin naudanlihatuotteiden kulutuksen laskuna. Brandmaster 2023 -tutkimuksen mukaan Herra Snellman -tuotemerkki on kuitenkin edelleen Suomen suosituin lihatuotemerkki.
Konsernin suurin onnistuja oli valmisruokaliiketoiminta Ruotsissa.
Ruotsissa myynnin kehitys oli myönteistä, ja Familjen Snellman -tuotemerkki saavutti useita myyntiennätyksiä.
Eläinruuan myynti kasvoi Mush-tuotemerkin osalta Suomessa ja Fodax-tuotemerkillä Ruotsissa.
Snellmanin valmisruuan myynti kehittyi hyvin ja useissa yksiköissä tehtiin myyntiennätyksiä. Kokkikartano vahvisti asemaansa preferoiduimpana valmisruokabrändinä 43 prosentin kannatuksella vuosittaisessa TNS:n valmisruokatutkimuksessa.
Konsernin suurin onnistuja oli valmisruokaliiketoiminta Ruotsissa, jossa Carolines Kök -tuotemerkillä tehtiin hyvä tulosparannus ja myynti kehittyi yli odotusten.
Konsernin vuoden 2023 kokonaisinvestoinnit olivat 20 miljoonaa euroa. Yksittäisiä suurinvestointeja ei menneellä kaudella käynnistetty, vaan ne koostuivat pääosin Lihanjalostuksen korvaavista ja Valmisruuan laajennusinvestoinneista.
”Haluamme olla menestyvä ja uudistuva perheyritys, joka tarjoaa parhaita makuelämyksiä ruokahetkiin markkinan luotetuimmilla brändeillä”, konsernijohtaja Markus Hellström toteaa tiedotteessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




