
Asiantuntija jyrähtää nuorten vaarallisesta tavasta liikenteessä: "Pitäisi olla sama systeemi kuin alkoholin kanssa"
Jopa viidennes nuorista kertoo kyselyssä huomanneensa usein tai erittäin usein, että kiinnittää liian vähän huomiota liikenteeseen ajaessaan. Useimmiten syynä on houkutus katsoa kännykkää.
Miltei puolet kyselyyn vastanneista ilmoitti käyttävänsä kännykkää ratissa ainakin toisinaan. Kuva: Markku Vuorikari15–24-vuotiaista nuorista peräti lähes viidennes (18 prosenttia) kertoo katsovansa videoita tai lukevansa viestejä autoa ajaessaan.
Koko väestöä koskien vastaava luku on yhdeksän prosenttia, joten ero nuoriin on huomattava. Asia käy ilmi Liikenneturvan tuoreesta kyselystä.
Erityisen huolestuttavan kyselyn tuloksesta tekee Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilän mukaan se, että nuorilla on yleensä myös kaikista vähiten kokemusta ja rutiinia erilaisista ajotilanteista.
Kivilä kertoo MT:lle puhelimitse, että ihmisten huomio liikenteeseen on vähentynyt viime vuosina merkittävästi videoiden jatkuvan katselun vuoksi.
”Yhteenvetona voisi sanoa, että kännykän käyttö liikenteessä on aivan liian yleistä. Nämä nykyiset määrät ovat yksiselitteisesti liian suuria.”
”Jos yrität tehdä kahta asiaa yhtä aikaa, joko toisen tai molempien suoritus häiriintyy. Kännykän esiin ottaminen kesken ajon häiritsee ajosuoritusta ihan joka kerta, väittää kuljettaja itse mitä tahansa”, Kivilä tiivistää.
”Jos otat, et aja. Ja jos räpläät kännykkää, et aja.” Sami Kivilä
Hänen mukaansa ajatusmallin pitäisi olla älypuhelimien ja alkoholin kanssa yhteneväinen: jos et pysty keskittymään ajamiseen, niin silloin ei pitäisi ajaa.
”Sen pitäisi olla aivan sama systeemi niin alkoholin kuin kännyköidenkin kanssa. Jos otat, et aja. Ja jos räpläät kännykkää, et aja.”
Kivilän mukaan kännykän käyttö ajaessa on ennen kaikkea turhaa, sillä esimerkiksi tekstiviestin näpyttely liikenteessä ei säästä keneltäkään aikaa.
”Kun ihmisellä on tarve naputella esimerkiksi viesti ajon aikana, niin ensiksikin ajo häiriintyy ja toisekseen on sen viestinkin kirjoittaminen todella hankalaa. Et häviä ajallisesti mitään siinä, että vedät auton parkkiin, näpyttelet viestin ja jatkat matkaa.”
Yllättäviin tilanteisiin reagoiminen on huomattavasti hankalampaa, jos huomio ei ole ajolinjalla. Kuvituskuva. Kuva: Markku VuorikariKivilä muistuttaa, etteivät asenteet kännykän käyttöä kohtaan synny tyhjästä. Esimerkin roolia nuorten liikennekasvatuksessa ei voi hänen mukaansa korostaa liiaksi.
”Vanhemman on aivan turha yrittää väittää nuorelle voivansa käyttää kännykkää ajon aikana kokemuksen tai jonkin muun tekosyyn perusteella. Helposti käy niin, että jos nuori tämän tavan omaksuu, niin se jää sitten tavaksi”, Kivilä linjaa.
”Mikään kokemus ei kumoa ihmisen toimintakykyyn liittyviä lainalaisuuksia. Tarkkaamattomuus ei haittaa vain havaintojen tekemistä, vaan myös muuttuvissa tilanteissa toimimista ylipäätään.”
Liikenneturvan kysely
Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemuksia ohitustilanteista huhtikuussa 2024. Norstat Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 2015 henkilöä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






