Ministeriö ajaa liikennelupaalähes kaikkiin traktorikuljetuksiin
Liikenne- ja viestintäministeriö on harmaan talouden kitkemisen nimissä laajentamassa kuljetusten luvanvaraisuutta huomattavasti nykyisestä. Keinoksi esitetään muun muassa liikennelupapakon laajentamista liikennetraktoreiden lisäksi muihin traktoreihin.
Liipaisimella ovat maanrakennusurakoitsijoiden oman kaluston kuljetukset traktorilla. Luvanvaraisiksi ovat menossa myös kyläkoulun pihan lumenajot ja puimuriurakoitsijan viljarahdit, jos viljaa ei viedä tilan kuivuriin.
Liikenneluvan saaminen edellyttää kuukauden kestävää koulutusta, joka maksaa yli tuhat euroa. Lisäksi lupa pitää uusia viiden vuoden välein.
Kiistely liittyy tavarankuljetuksen luvanvaraisuutta koskevan lain 7. pykälään, jonka nojalla vähäiset kuljetukset on voitu hoitaa ilman liikennelupia. Poikkeukset halutaan nyt pois laista.
Lupavapautus koskisi jatkossa vain laitteiden myyntiä, huoltoa ja vuokrausta eikä kaikkea elinkeinotoimintaan tavanomaisesti liittyvää kuljetusta kuten nyt.
Urakoiden yhteydessä tapahtuvat kuljetukset tulisivat lupapakon piiriin. Nykyisin lupaa ei tarvita, jos kuljetuksen osuus on vähäinen ja enintään 30 prosenttia urakasta.
Nyt tämä jousto halutaan poistaa ja velvoittaa yrittäjä hankkimaan liikennelupa tai käyttämään kuljetusyrittäjien palveluita, toteaa johtaja Minna-Mari Kaila MTK:sta.
Kailan mukaan valmistelun yhteydessä ei ole selvitetty tai edes keskusteltu lakimuutoksen vaikutuksista maaseudun elinvoimaisuuteen ja monituloyrittäjyyteen, jota hallitusohjelmassa korostetaan.
Samoin uusiutuvan energian käyttötavoitteiden saavuttaminen vaikeutuu, jos metsähaketta ei jatkossa voisi kuljettaa lämpölaitoksiin.
Koneyrittäjien liiton toimitusjohtaja Matti Peltola kritisoi ministeriön linjauksia rajusti maanantain Maaseudun Tulevaisuuden yleisönosastokirjoituksessa.
Hän piti ministeriön esityksiä maanrakentajien ja muiden rehellisten urakoitsijoiden kannalta silkkana kyykyttämisenä.
Muutoksia ajetaan läpi vetoamalla harmaan talouden kitkemiseen, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Tällä halutaan suosia vain yhtä osapuolta.
Valmistelulla on kiire, sillä hallituksen esitys pitäisi antaa toukokuun loppuun mennessä. Sitä ennen pitää käydä vielä lausuntokierros.
Kiirehän tässä tulee, mutta niin on käynyt ennenkin, toteaa hallitusneuvos Jorma Hörkkö liikenne- ja viestintäministeriöstä. Aikataulusta ei ainakaan vielä haluta tinkiä.
Lainmuutosta kaupallisesta tavarankuljetuksesta tiellä on puitu ministeriön vetämässä työryhmässä. Ensimmäinen luonnos oli käsittelyssä viime viikolla.
Esitys piti saada lausunnolle tällä viikolla. Hörkön mukaan valmistelussa on tullut niin paljon ristiriitaisia näkemyksiä, että aikataulua joudutaan siirtämään. ”Ei tule tällä viikolla.”
Keskustelua tarvitaan. Vielä ei osata sanoa sitäkään, minkälainen esitys lausunnolle lopulta lähtee, Hörkkö sanoo.
Liikennelupien laajentamista perustellaan harmaan talouden kitkemisellä. Kun kuljetukset ovat luvanvaraisia, viranomaisilla on aiempaa paremmat mahdollisuudet valvoa lain noudattamista, Hörkkö sanoo.
Onko nyt liikenneluvan piiriin kaavailluissa kuljetuksista havaittu harmaata taloutta?
Tähän Hörkkö ei osaa vastata. Harmaa talous on piilossa, eikä sen selvittäminen ole helppoa. Tutkimuksia tai selvityksiä asiasta ei ole.
Hän perustelee traktorikuljetusten saamista luvanvaraiseksi myös liikenneturvallisuudella. Traktoreiden vaatimukset ovat kuorma-autoja lievempiä.
Hörkön mukaan tavanomaiset maatalouden kuljetukset voidaan tehdä jatkossakin ilman liikennelupia. Juurikkaita ja viljaa voidaan kuljettaa itse, samoin puuta. Naapuriapukin voisi jatkua ja esimerkiksi viljan siirrot voitaisiin hoitaa ilman liikennelupaa.
Yksityiskohtia ei ole vielä keskusteltu loppuun asti, hän sanoo. Nykyiset säännöt sallivat vähäiset kuljetukset ilman liikennelupaa, jos kuljetuksen osuus on alle 30 prosenttia. Sääntöä on vaikea valvoa.
Vuoden alussa tulee voimaan säädös, jonka mukaan ammattimaisen kuljetuksen tilaajan pitää varmistaa, että luvat ovat kunnossa. 30 prosentin säännön tilalle tarvitaan helpompi kriteeri.
Lupapakko koskee jo nyt liikennetraktoreita. Raja on 10 tonnin peräkärryn akselipainossa. Hörkön mukaan painorajan poistamista tai alentamista on syytä miettiä.
Liikennetraktoreiden liikennelupia haetaan lisää, mutta siitä ei ole tietoa, ovatko traktorikuljetukset lisääntyneet ja näkyykö traktoreita entistä enemmän teillä. VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
