Myyjä ei saa periä palautetusta nettiostoksesta omia käsittelykulujaan
Kuluttajariitalautakunta on päätöksellään linjannut, että nettiostosten palautuksesta saa periä vain todelliset kulut,
Kuluttajariitalautakunnan mukaan todellisisa kuluja ovat muun muassa lähetys- ja kuljetuskulut. Kuva: LEHTIKUVA / JARNO MELAVerkkokaupan palautuksissa kuluttajalta voidaan periä vain palautuksen todelliset kulut, linjaa kuluttajariitalautakunta. Tällaisia ovat sen mukaan tuotteen lähetys- ja kuljetuskulut, mutta eivät myyjän käsittelykustannukset.
Lautakunnan mukaan esimerkiksi lähetysten hakeminen postista kuuluu yrityksen rutiineihin, eikä siitä voida laskuttaa kuluttajaa.
Vuodesta 2013 lähtien kuluttajan on pitänyt maksaa tuotteen palautuskulut, jos myyjä on etukäteen ilmoittanut siitä. Aiemmin kuluista vastasi myyjä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
