Kauppa haukkaa hinnoista suurimman palan
Kaupan ottama siivu ruuan hinnasta on useissa tuotteissa huomattavasti suurempi kuin tuottajan saama osuus.
Räikeimmin ero näkyy viljatuotteissa. Ruisleivän kuluttajahinnasta tuottaja sai viime vuonna neljä prosenttia, kun kauppa ja teollisuus nappasivat yhdessä 84 prosenttia.
Ruisleivän arvonlisäverokin oli kolme kertaa tuottajan osuuden suuruinen.
Kaikista elintarvikkeista, etenkin lihatuotteista, ei ole saatavissa viime vuodelta tietoja, joissa kaupan ja teollisuuden ottamat osuudet olisi eritelty, koska tiedot eivät ole julkisia.
Viime vuonna Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus, Kuluttajatutkimuskeskus ja Pellervon taloustutkimus julkistivat liha- ja viljasektorilta tarkkoja tietoja, kuinka hinta jakaantui kaupan ja teollisuuden välillä vuosina 2008 ja 2012.
”Tulokset osoittavat, että kaupan osuus lihatuotteiden kuluttajahinnoissa on kasvanut. Myös teollisuuden osuus on hieman kasvanut, mutta tuottajan ja verottajan osuus on sitä vastoin hieman pienentynyt. Kauppa on pystynyt hyödyntämään teollisuuden kohtaamaa kilpailua hyvin”, lihatutkimuksessa kerrotaan.
Vuonna 2012 lihatuotteissa kaupan osuus oli keskimäärin 31,3, teollisuuden 34,3 ja tuottajan 22,9 prosenttia.
”Tutkimustulokset osoittavat, että kaupan osuus mylly- ja leipomotuotteiden kuluttajahinnoissa on viime vuosina kasvanut. Alkutuotannon saama osuus on kasvanut myllytuotteissa, mutta pitemmälle jalostetuissa leipomotuotteissa osuus on kasvanut vain marginaalisesti”, viljatutkimus kertoo.
Ihmetystä herättää usein, miksi esimerkiksi kananmunista ja perunasta kaupan osuus on korkea, vaikka kyseisiä tuotteita jalostetaan hyvin vähän tuotteiden lähdettyä maatilalta. Kaupan osuus perunan hinnasta oli viime vuonna 55 prosenttia ja tuottajan 17.
Kananmunilla vastaavat osuudet olivat 49 ja 28.
Pellervon taloustutkimus PTT:n maatalousekonomisti Kyösti Arovuori arvioi, että kaupan osuuteen vaikuttavat logistiikka, hävikki, tarjontatilanne maatiloilta ja kananmunissa valikoiman laajuus.
”Kuluttajahinta ei yleensä reagoi tuottajahinnassa tapahtuneisiin muutoksiin juuri suuntaan eikä toiseen, jolloin kaupan saama marginaali vaihtelee.”
TUURE KIVIRANTA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
