KOMMENTTI ”Yleinen kestävyys yritysten välisissä suhteissa”
Otsikon kaltaiset lauseet ovat periaatteita, joiden soveltamista käytäntöön hyvän kauppatavan lautakunta ryhtyy pohtimaan.
Lause voisi sisältää esimerkiksi MT:n (24.2.) kertoman leipuri Satu Anttilan ongelman vastikkeettomasta markkinointimaksusta.
Lautakunta voi ottaa tapauksen käsittelyyn vain, jos periaatteiden vakava rikkominen vaikuttaa useampaan toimijaan.
Niinpä useamman yrityksen on katsottava, että vastikkeeton markkinointimaksu on yleinen alan ongelma.
Ehkä siinä voisi olla lautakunnan ensimmäinen tehtävä?
Toisaalta lautakunnan valtuuksissa on nuhdella rikkuria julkisesti. Rangaistus on maineen menettäminen.
Ajatus, että maine menisi, jos lautakunta nuhtelee, on heikko.
Kaupan käyttämät kyseenalaiset keinot pienten yritysten kohtelussa ovat olleet tiedossa jo vuosia. Niistä on kilpailuviranomainen tehnyt kaksi raporttia. Niistä ovat lehdet kirjoittaneet paljon.
Raportit tai lehtijutut eivät ole kaupan mainetta vieneet niin, että pienen yrityksen asema olisi sanottavasti parantunut.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
