Promillekin Kiinan valtavista ruokamarkkinoista riittäisi: ”Jos maassa aikoo menestyä, sinne on saatava työntekijöitä"
Aasian suurimmilla elintarvikemessuilla Shanghaissa kävi yli 100 000 ruoka- alan ammattilaista.
Suomen messuosasto sai vielä viimeiset viilaukset viime viikon keskiviikkona, jolloin tapahtuma avattiin.Kansainvälisten, laatutietoisten ja varakkaiden kiinalaisten nälkäinen joukko kasvaa vauhdilla. Tänä vuonna maan ennustetaan tuovan elintarvikkeita yhteensä noin 79 miljardin dollarin eli 67,5 miljardin euron arvosta.
Ei ihme, että suomalaisyritykset himoitsevat siivua markkinoista. Promillekin riittäisi tukevaan tuottoon.
”Kotimaan markkinat ovat turvoksissa ja parin prosentin kasvuun tarvitaan kovat panokset. Silti tuotteet rakennetaan yleensä suomalaisia varten”, ruuan viennin toimialajohtaja Esa Wrang ihmettelee.
Hän korostaa, että elintarvikevienti vaatii systemaattista työtä. Se ei onnistu kauko-ohjauksella.
”Yritysten vähäinen panostus vientiin näkyy myös koti- ja vientimarkkinointihenkilöstöjen suhteessa. Kiinaan on saatava työntekijöitä, jos siellä haluaa menestyä.”
Verkkokauppa on Kiinassa erittäin suosittua, samoin mobiilimaksaminen.
Markkinoinnista merkittävä osa tapahtuu maan omissa sosiaalisissa medioissa, sillä kansalaisten pääsy Facebookkiin, Instagramiin ja Twitteriin pyritään estämään.
Verkkokanavia myyntiin ja mainontaan syntyy ja kuolee. Siksi paikalliset trendit on tunnettava tarkasti.
Yksi Kiinan panostavista yrityksistä on Valio, joka avasi viime viikon tiistaina uuden toimiston Shanghaihin. Vaikka maito ei olekaan osa perinteistä, kiinalaista ruokavaliota, erityisesti nuoria se kiinnostaa ruokajuomana, jäätelönä ja kahvin kanssa.
Valio tekee vientiyhteistyötä HK Scanin kanssa, joka sai vientiluvat sianlihalle vastikään. Suomalaiskaverin auttaminen on Wrangin mielestä avainasemassa. Kilpailu on kovaa ja byrokratian koukerot vaivalloiset.
”Pk-yritysten on menestyäkseen pakko tehdä yhteistyötä markkinoinnissa ja logistiikassa. Paritamme mielellämme yrityksiä, siitä saadaan selkeä hyöty.”
Vientiyhteistyötä tehdään myös muiden Pohjoismaiden kanssa. Nyt ollaan jo siinä tilanteessa, että Ruotsi haluaa oppia Suomen ruokavientiohjelmasta.
Viime viikolla Shanghaissa järjestetyillä Sial-messuilla kävi noin 100 000 kiinalaista ruoka-ammattilaista. Paikalla olivat monien suomalaisyritysten lisäksi maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) ja EU:n maatalouskomissaari Phil Hogan.
Ulkona hikoilutti melkein 40 asteen helle. Ei ihme, että yksi messujen 17 hallista on omistettu pelkästään kylmäkuljetuksella.
Kiina-asiantuntija Johanna Heikkinen harmittelee, ettei Suomen messuosastolle saatu Joulupukkia. Hän on kiinalaisille tuttu hahmo.
”Suomalaisista tuotteista erityisesti terveelliset välipalatuotteet kiinnostavat. Kiinalaiset varakkaat nuoret ovat ulkonäkö- ja statuskeskeisiä. Hoikkuuden ihannointi on yleistä.”
Leppä ja muut Kiinassa vierailleen ministeriön delegaation jäsenet olivat tyytyväisiä vientimatkaan. Kiinassa tehtiin vastikään laaja hallintouudistus ja vierailu vakuutti Suomen edustajat yhteistyön jatkumisesta.
Seuraavat etapit ovat kesäkuussa Suomeen tehtävä BSE-taudin valvontaa koskeva tarkastus, jonka avulla myös suomalaisen naudanlihan toivotaan pääsevän Kiinan markkinoille.
Maat aloittavat myös neuvottelut luomutuotteiden viennin mahdollistamiseksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
