Alaikäisten kuljettajien traktorimönkijöillä aiheuttamat onnettomuudet kasvussa
Traktorimönkijäturmia voitaisiin ehkäistä vaikeuttamalla niiden virittämistä sekä lisäämällä turvavyöt ja turvakaaret pakollisiksi avomallisiin mönkijöihin, arvioivat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat.
Traktorimönkijöiden määrä kahdeksankertaistui kymmenessä vuodessa. Vuoden 2022 lopussa Traficomin rekisterissä oli yli 65 000 traktorimönkijää. Kuva: Jaana KankaanpaaAlaikäiset 15–17-vuotiaat kuljettajat aiheuttavat eniten liikennevahinkoja traktorimönkijöillä, selviää Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tuoreesta julkaisusta.
Vuosina 2013–2022 sattui 4 582 liikennevahinkoa ja 19 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa oli osallisena traktorimönkijä. Alaikäiset aiheuttivat noin 30 prosenttia kaikista liikennevahingoista.
Nuoret ovat suurin ja eniten osuuttaan kasvattanut ryhmä myös liikennevakuutuksesta korvatuissa vahingoissa.
Kaksi kolmasosaa vahingoista oli omaisuusvahinkoja. Yleisin traktorimönkijän liikennevahinko oli yhteenajo henkilö- tai pakettiauton kanssa. Liikennevahinkoihin osallisista traktorimönkijöistä 67 prosenttia oli avomallisia mönkijöitä ja joka kolmas oli umpinaisella ohjaamolla varustettuja.
Joka kolmannessa liikennevakuutuksesta korvatussa vahingossa maksettiin myös henkilövahinkokorvauksia. Niitä saaneista traktorimönkijöiden kuljettajista ja -matkustajista yli puolet oli alaikäisiä.
”Traktorimönkijät ovat kasvava ilmiö liikenteessä erityisesti nuorten kuljettajien keskuudessa. Suurin osa liikennevahingoista on onneksi ollut vain peltikolareita”, sanoo OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari tiedotteessa.
Parkkari korostaa, että ajoneuvo on suunniteltu lähtökohtaisesti työkaluksi eivätkä sen ajo-ominaisuudet ole autoon verrattavissa.
”Traktorimönkijäturmia voitaisiin ehkäistä vaikeuttamalla niiden virittämistä sekä lisäämällä turvavyöt ja turvakaaret.” Esa Räty
Kuolemaan johtaneissa mönkijäturmissa kuoli yleisimmin päihtynyt työikäinen. Yleisin onnettomuustyyppi oli tieltä suistuminen. Yli puolessa kuolemantapauksista kuski oli päihtynyt.
Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien traktorimönkijöistä 17 oli avomallisia mönkijöitä, yksi oli rinnakkain istuttava mönkijä ja yksi oli umpinaisella ohjaamolla varustettu mönkijä.
Seitsemän traktorimönkijää oli viritetty ohittamalla nopeudenrajoitin, jolloin mönkijää oli mahdollista kuljettaa yli suurimman sallitun rakenteellisen nopeuden.
Traktorimönkijöiden liikennevahingoista puolet tapahtui muualla kuin teillä tai kaduilla. Kolmannes tapahtui pysäköintialueilla, pihoilla, huoltoasemilla ja vastaavilla alueilla. Maastossa tai muilla tarkemmin määrittelemättömillä alueilla tapahtui 17 prosenttia.
”Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan traktorimönkijäturmia voitaisiin ehkäistä vaikeuttamalla niiden virittämistä sekä lisäämällä turvavyöt ja turvakaaret pakollisiksi avomallisiin mönkijöihin”, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty arvioi.
”Turvavyöt eivät toki sovellu kaikkeen käyttöön esimerkiksi maastossa, mutta erityisesti tieliikenteessä ne voisivat turvakaaren tai kehikon kanssa vähentää kaatuneen mönkijän alle jäämisestä syntyviä vammautumisia.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





