Uusi järjestelmä varoittaa tien yli kulkevista hirvistä – onnettomuudet loppuivat testipaikalla kokonaan
Valtatiellä 8 Nousiaisissa on tutkittu aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän toimintaa ja vaikutuksia hirvieläinonnettomuuksien ehkäisemisessä. Tulokset ovat rohkaisevia.
Riista-aidan aukkokohdassa Nousiaisissa valtatiellä 8 on kokeiltu uudenlaista aktiivista hirvivaroitusjärjestelmää. Kuvituskuva. Kuva: Ari AhlforsRiista-aidan aukkokohdassa Nousiaisissa valtatiellä 8 on kokeiltu uudenlaista aktiivista hirvivaroitusjärjestelmää, jossa hirvivaroitusmerkkien yhteyteen on asennettu huomiovaloja. Varsinais-Suomen ely-keskuksen tiedotteessa kerrotaan, että valot aktivoituvat ja varoittavat autoilijaa vain silloin, kun hirviä tai kauriita havaitaan ajoradan läheisyydessä.
Järjestelmään sisältyy myös Mynämäentien pohjoiseen liittymään asennettu ihmispuhetta tuottava riistaäänimajakka, joka toimii pelottimena hirvieläimille. Ääni pyrkii ohjamaan eläimet ylittämään tien suunnitellusta riista-aidan aukkokohdasta.
”Seurantajakson aikana ei tapahtunut yhtään havaittua riistaonnettomuutta”, toteaa Suomen riistakeskuksen hirvitalousaluesuunnittelija Joni Saunaluoma tiedotteessa.
Tutkimus alkoi kesäkuussa 2023 ja ensimmäisen vaiheen tulokset ovat valmistuneet syyskuussa 2024. Kahden kuukauden mittainen havaintoaineisto kerättiin helmikuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin ulottuvalta jaksolta.
”Seurantajakson aikana ei tapahtunut yhtään havaittua riistaonnettomuutta.” Joni Saunaluoma
Vielä tällä perusteella ei voida esittää tarkempia laskennallisia arvioita siitä, miten hyvin järjestelmä toimii onnettomuuksien ja onnettomuuksien vakavuuden ehkäisyssä. Tätä varten tutkimusta tarvitaan lisää. Tutkimuksen toisen vaiheessa toteutetaan pidempikestoinen seurantajakso. Sen tavoitteena on rajata pois ajankohtaan liittyviä epävarmuustekijöitä.
Riista-aidat katkaisevat hirvieläinten luontaiset kulkureitit, jolloin hirvet ja kauriit etsivät uutta tienylityspaikkaa riista-aitojen aukkokohdista. Riista-aidan aukkokohtaa ei ole mahdollista tukkia ja riistaeläinten yli- tai alikulkujen rakentamiseen ei ole saatavilla rahoitusta. Niinpä ainoa keino pyrkiä välttämään onnettomuuksia on vaikuttaa kuljettajien ajokäyttäytymiseen.
Tulosten mukaan autoilijat kuitenkin laskivat merkittävästi ajonopeuttaan nähdessään varoituksen. Valojen vilkkuessa autoilijat vähensivät nopeuttaan kaikkina vuorokaudenaikoina, mutta vaikutus oli suurin pimeän ja hämärän aikana.
Tutkimusjakson aikana kirjattiin yli miljoona ajoneuvohavaintoa, 560 eläinhavaintoa ja lähes 700 varoitustapahtumaa. Vuorokauden aikana riista-aidan aukkokohdasta kulki 5–25 hirvieläintä.
Tutkimusprojektin toteuttivat yhteistyössä Varsinais-Suomen ely-keskus, Suomen riistakeskus. Aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän on toimittanut älyliikennelaitteita kehittävä Innotrafik oy.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






