
Pelkkä naisen puhe käännyttää hirviä pois valtatieltä 8 – uusi tekniikka voisi estää satoja hirvieläinkolareita vuodessa, yksi syy estää tekniikan yleistymisen
Valtatie 8 on vilkkaasti liikennöity tie, jonka poikki kulkee useissa kohdissa hirvien ja muiden riistaeläinten vaellusreittejä. Vastaavia kohteita on Suomessa satamäärin.Mustasaari
Aamu- ja iltahämärissä vilkkuva varoitusmerkki muistuttaa autoilijoita hirvieläinvaarasta. Kuva: Johannes TervoYli viidennes kaikista Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan maakuntien hirvieläinonnettomuuksista tapahtui valtatiellä 8 vuosina 2018–2022.
Uusia älykkäitä riistavaroitusjärjestelmiä on asennettu kolmeen kohteeseen hirvieläinonnettomuusmäärien vähentämiseksi Mustasaaressa ja Uudessakaarlepyyssä.
Uudet optimaaliset, välkkyvät hirvivaroitusjärjestelmät on otettu käyttöön valtatiellä 8 Mustasaaressa Maalahden rajalla välillä Bergbacken–Riimala ja Uudessakaarlepyyssä välillä Sandås–Ytterjeppo.
Optimaalinen varoitusjärjestelmä tarkoittaa korkeimman onnettomuusriskin aikaan aamu- ja iltahämärässä vilkkuvaa hirvivaroitusmerkkiä. Varoitusajankohdat perustuvat onnettomuushistorian tietoihin.
Hirviaidan aukko t-risteyksessä on vaaran paikka. Tallenteelta toistuva naisen puhe käännyttää hirvieläimet takaisin metsään. Kuva: Johannes TervoVaroitusmerkkien lisäksi täydennetään valtatiellä 8 Vassorinlahdella olevaa riista-aidan, riista-alikulkukäytävän ja äänimajakoiden muodostamaa kokonaisuutta kolmella uudella äänimajakalla.
Äänimajakat vaikuttavat hirvien ja muiden riistaeläinten käyttäytymiseen. Laite tunnistaa lähestyvän eläimen, jolloin kautin alkaa toistaa naisen puhetallennetta. Äänen kuullessaan eläin kääntyy jäljistä päätellen ympäri, eikä tule tielle asti.
Aiemman kokemuksen perusteella äänimajakat estävät hirvien pääsyn riista-aidan väliin t-risteyksissä tehokkaasti. Tavoitteena on opettaa riistaeläimet kulkemaan valtatien 8 alittavan riista-alikulkukäytävän kautta nykyistä paremmin.
”Viime talvena pilotoimme valtatiellä 8 ensimmäisenä maailmassa tämänkaltaista äänimajakkaa tähän tarkoitukseen ja sen vaikutukset olivat loistavat. Lumen ollessa maassa kyettiin vahvistamaan, että äänimajakka oli käännyttänyt kaikki seitsemän hirveä, jotka yrittivät tulla tielle”, Suomen riistakeskuksen Rannikko-Pohjanmaan riistapäällikkö Stefan Pellas sanoo.
Myös Nousiaisissa ja Nokialla on samaa tekniikkaa otettu käyttöön riista-aidan aukkokohdissa.
Omaisuusvahinkoon johtavien eläinonnettomuuksien määrän kasvuun on suhtauduttava vakavasti, sillä jokainen poikkeus liikenteessä voi johtaa tilanteen kumuloitumiseen.
Pahimmillaan lievän onnettomuuden aiheuttamasta häiriöstä seuraa vakava onnettomuus.
Henkilövahingon kustannus on noin 300 000 euroa, kuolema noin kaksi miljoonaa euroa, muistuttaa liikenneturvallisuusvastaava Kjell Lind Etelä-Pohjanmaan ely-keskuksesta.
Suomessa hirvieläinonnettomuuksien vaarallisimpia paikkoja on satoja, joiden varustamiseen uudella tekniikalla ei ole varoja. Pelkästään Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan vaaranpaikkoihin kuluisi arviolta puoli miljoonaa euroa.
Markkinajohtaja LähiTapiola Pohjanmaa on lahjoittanut Pohjanmaan kolmeen kohteeseen yhteensä 60 000 euroa välkkyvien hirvivaroitusmerkkien ja äänimajakoiden hankintaan osana yhteiskuntavastuullista ohjelmaansa.
”Onnettomuuksien kasvu on hälyyttävä, ja aloimme pohtia, mitä voidaan yhdessä tehdä niiden ennaltaehkäisemiseksi. Tottakai toivotaan, että data näyttää tulevina vuosina, että asiat menevät tätä tietä eteenpäin. Tämä on vain aloitus”, LähiTapiola Pohjanmaan toimitusjohtaja Joel Sunabacka kertoo.
”Tärkein viesti on se, että turvataan ihmisiä ja eläimiä.” Jouni Hänninen
Älykkään riistavaroitusjärjestelmän on kehittänyt ja patentoinut suomalainen teknologiayritys InnoTrafik Oy. Varoitusmerkki ja äänimajakka maksavat kumpikin noin 7 000 euroa kappaleelta.
Pari vuotta sitten Seinäjoelle asennettiin ensimmäiset välkkyvät varoitusmerkit, joista on saatu hyviä kokemuksia.
”Tiedämme Riistakeskuksen datan perusteella tarkasti, missä ja mihin vuorokaudenaikaan hirvet liikkuvat Suomessa”, InnoTrafik Oy:n tuotevastaava Jouni Hänninen sanoo.
Vaara on suurin auringon nousun ja laskun tienoilla. Varoitusmerkeistä lähtee myös muuta dataa pilveen, jos merkki on kolaroitu vinoon.
”Tutkimuksessa 76 prosenttia autoilijoista kertoi aktivoituneensa vilkkuvasta merkistä. 16 ei osannut sanoa kantaansa. Tärkein viesti on se, että turvataan ihmisiä ja eläimiä. Tekniikasta ollaan kiinnostuneita myös Ruotsissa ja Norjassa.”
Kohteiden valintakriteereinä ovat olleet todetut hirvionnettomuuskasaumat ja kesäajan 100 km/h nopeusrajoitus.
Syksyn projektissa ovat mukana yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan ely-keskus, Suomen riistakeskus ja paikalliset riistanhoitoyhdistykset, LähiTapiola Pohjanmaa sekä InnoTrafik Oy.
Hirveläinonnettomuudet 2022
Suomessa tapahtuu edelleen vuosittain 1–3 kuolemaan johtanutta hirvieläinonnettomuutta, joissa menehtyy yleensä moottoripyöräilijä.
Valkohäntäpeurojen kanssa tapahtui noin puolet kaikista riistaonnettomuuksista, 6 490 onnettomuutta.
Toiseksi eniten kolaroitiin metsäkauriiden kanssa, 5 615 kertaa.
Hirvikolareita tapahtui yhteensä 1 509 kappaletta.
Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan teillä hirvieläinonnettomuuksien määrä on kasvanut 23 % vuosina 2018–2022.
Lähde: Tilastokeskus
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







