Yle: Dieselien huudattaminen voitaisiin lopettaa
Nykymuotoisesta dieselautojen päästötestistä voitaisiin luopua, sanoo Aalto-yliopiston energiatekniikan professori Martti Larmi.
Dieselautojen savutusmittauksesta voitaisiin katsastuksessa luopua, sanoo professori Martti Larmi. Kuva: Kari SalonenAutojen määräaikaiskatsastuksessa dieselautoille tehtävä savutusmittaus ei ole luotettava, arvioi Aalto-yliopiston energiatekniikan professori Martti Larmi Ylen haastattelussa. Hänen mielestään siitä voitaisiin luopua kokonaan. Testaus on peräisin sellaiselta ajalta, jolloin dieselautoissa ei juurikaan ollut hiukkassuodattimia.
Professorin mukaan hyväkuntoisen moottorin pitäisi kuitenkin kestää se, että testissä kaasupoljin polkaistaan pohjaan.
"Dieselmoottoria pitää voida kuormittaa, jotta mahdollinen savutusongelma tulisi esiin. Tyhjäkäynnillä ja alhaisilla kuormilla moottori toimii suurella ilmaylimäärällä. Korkealla kuormituksella ilmaylimäärä on pienempi ja herkemmin tulee savua, eli nokea eli hiukkasia. Noen ja savutuksen määrä riippuu myös polttoainesuuttimien ja ruiskutuslaitteiden kunnosta", hän selittää testauksen ideaa.
"Paras tapa olisi tehdä mittaukset ajamalla alustadynamometrin päällä, jolloin moottoria voidaan kuormittaa. Oletettavimmin tätä ei kustannussyistä ole otettu käytännöksi. Kuormitus olisi tässä päästöjen kannalta se oleellinen juttu –eivät korkeat pyörimisnopeudet", Larmi arvioi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
