Suomi, Yhdysvallat ja Kanada hakevat yhteistä hyötyä jäänmurtajien rakentamisessa – Stubb: "Meillä on tässä vain voitettavaa"
Presidentti Stubbin mukaan Yhdysvallat tarvitsee arviolta 70–90 uutta jäänmurtajaa seuraavan kymmenen vuoden aikana.
Presidentti Alexander Stubb suomalaistoimittajille järjestetyssä lehdistötilaisuudessa Washingtonissa torstaina. LEHTIKUVA / LASSI LAPINTIE.Suomi, Yhdysvallat ja Kanada ovat antaneet yhteisen julkilausuman aikeistaan tiivistää jäänmurtajia koskevaa yhteistyötään. Maat sitoutuvat syventämään yhteistyötään huippuluokan jäänmurtajien rakentamisessa.
Julkilausuman antoivat Washingtonissa Suomen ja Yhdysvaltain presidentit Alexander Stubb ja Joe Biden sekä Kanadan pääministeri Justin Trudeau.
Arktisten valtioiden johtajina tunnustamme arktisen alueen kestävän merkityksen yhteiselle taloudelliselle, ilmastolliselle ja kansalliselle turvallisuudellemme, lausumassa sanotaan.
Julkilausumasta päätettiin sotilasliitto Naton huippukokouksen yhteydessä. ICE Pact -niminen yhteistyö antaa Suomelle mahdollisuuden tuoda osaamistaan transatlanttiseen yhteistyöhön, kerrotaan tasavallan presidentin kanslian tiedotteessa.
”Julistus on monella tapaa askel oikeaan suuntaan. Se on strateginen, poliittinen ja taloudellinen julistus. Se on ensimmäinen askel, jossa rakennamme yhdessä Pohjois-Amerikan liittolaistemme kanssa vahvan konsortion ja kumppanuuden kohti jäänmurtajayhteistyötä”, kertoi Stubb suomalaislehdistölle torstaina.
Stubbin mukaan julistusta ei olisi tehty ilman Suomen Nato-jäsenyyttä.
Stubbin mukaan Yhdysvallat tarvitsee arviolta 70–90 uutta jäänmurtajaa seuraavan kymmenen vuoden aikana, ja aloite asiaan tuli Yhdysvalloista ja osin Kanadasta.
Julkilausuma ei vielä sido osapuolia taloudellisesti eikä juridisesti mihinkään. Tiedossa ei esimerkiksi ole sitä, missä uudet yhdysvaltalaisalukset rakennetaan. Presidentin kanslian mukaan seuraavan puolen vuoden aikana maat neuvottelevat toimeenpanosuunnitelmasta.
Stubb esiintyi toiveikkaana Suomen kannalta.
Presidentin mukaan jää nähtäväksi, miltä tulos lopulta näyttää Suomen kannalta, mutta hän esiintyi toiveikkaana.
”Kyllä suomalaiset ovat yleensä aika kovia neuvottelemaan meriteollisuuden saralla ja erityisesti jäänmurtajien saralla. Kyllä uskallan väittää, että meillä on tässä vain voitettavaa.”
Yhdysvaltalaismedialle puhuneen viranomaislähteen mukaan Yhdysvaltojen tavoitteena on lisätä laivanrakennusta juuri Yhdysvalloissa.
”Olemme sitoutuneita palauttamaan kykymme rakentaa amerikkalaisia laivoja amerikkalaisilla telakoilla amerikkalaisille merimiehille”, lähde sanoi Hill-lehden mukaan.
Pienikin osallistuminen olisi Suomelle hyödyksi, Stubb sanoi.
”Jo se, että saataisiin muutama jäänmurtaja rakennettua Suomessa ja muutama komponenttien toimittaja aktivoitua, on mielestäni askel oikeaan suuntaan.”
Jäänmurtajat on pitkään tiedetty akilleenkantapääksi Yhdysvalloille. Sen laivastossa on käytössä vain kaksi ikäloppua alusta, jotka on suunniteltu arktisiin olosuhteisiin. Määrä on paljon pienempi kuin Kanadalla, Venäjästä puhumattakaan, kertoi Vox-lehti vuonna 2015.
Yhdysvallat haluaa lähettää selkeän viestin Kiinalle ja Venäjälle.
Ilmastonmuutoksen ja arktisten meriväylien avautumisen vuoksi jäänmurtajalaivaston rakentaminen nähdään Yhdysvalloissa tärkeänä kansallisen turvallisuuden kysymyksenä. Hillille puhuneen lähteen mukaan julkilausuma lähettää selkeän viestin Kiinalle ja Venäjälle arktisella alueella.
Suomea luonnehditaan tiedotteessa "kokoaan suuremmaksi" meriteollisuuden ja jääolosuhteiden kaluston osaajaksi. Yhteistyön tarkoituksena on ohjata jäänmurtajien kysyntää osallistuvien maiden telakoille siten, että kaikki maat hyötyvät.
Kumppanuutemme vahvistaa kunkin valtion laivanrakennusteollisuutta, ja tavoitteena on luoda hyväpalkkaisia työpaikkoja telakoille, laivavarusteiden valmistajille ja monille muille niihin liittyvien palvelujen tuottajille kaikissa kolmessa maassa, julkilausumassa sanotaan.
Aloite avaa Suomelle uuden aseman Pohjois-Amerikan kriittisen infrastruktuurin hankintaketjussa, tiedotteessa sanotaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







