Valio investoi jalosteiden vientiin
Valio rakentaa uutta välipalatehdasta Riihimäelle. Investoinnin kustannusarvio on 170 miljoonaa. Ville-Petteri Määttä Kuva: Viestilehtien arkistoValio käyttää yli 200 miljoonaa euroa jalosteiden tuotannon lisäämiseen.
”Riihimäelle rakennettavan välipalatehtaan odotetaan tuovan liikevaihtoa 250–300 miljoonaa euroa. Se on puolet Äänekosken sellutehtaan liikevaihdosta”, Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen laskee.
Investoinnin kustannusarvio on 170 miljoonaa euroa, josta rakentamisen osuus on noin puolet. Loput rahat käytetään laitehankintoihin.
Lisäksi Tampereella ja Oulussa lisätään erikoistuotteiden kapasiteettia. Kummankin meijerin investoinnit ovat Laaksosen mukaan yli 30 miljoonaa euroa.
Investoinneilla lisätään pitkälle jalostettujen tuotteiden vientiä.
”Varsinkin Venäjällä markkina on loputon, olemme niin pieni tässä kyljessä”, Laaksonen sanoo.
Kotimaan osuus Valion kahden miljardin euron liikevaihdosta on 60 prosenttia.
”40 prosenttia tulee ulkomailta. Viennin arvo on 500 miljoonaa euroa, minkä lisäksi ulkomaiset tytäryhtiöt jalostavat meille lisää liikevaihtoa”, Laaksonen kertoo.
Venäjän osuus liikevaihdosta on noin 400 miljoonaa, Ruotsin ja Viron suunnilleen 100 miljoonaa kummankin. Myös Yhdysvallat ja Kiina ovat merkittäviä markkinoita.
”Kovinta kasvu on Baltiassa, sitten Venäjällä”, Laaksonen kertoo.
Valio on Suomen suurimpia kuluttajatuotteiden vientiyrityksiä.
”Teemme tuotteita, jotka kelpaavat myös ulkomaille. Suomi menee nyt vielä alas, mutta sieltä noustaan. Nousu tehdään uusilla tuotteilla, ei julkisten menojen lisäyksellä.”
Ukrainan kriisi ja ruplan kurssin heikkeneminen eivät ole aiheuttaneet Valiolle tappioita Venäjällä.
”Viiden kuukauden euromääräinen liikevaihdon kasvu Venäjällä on seitsemän prosenttia, kun se normaalisti on kymmenen. Kasvu olisi ollut kovempaa, mutta meillä ei ole ollut kykyä toimittaa tavaraa niin paljon kuin sitä olisi mennyt”, Laaksonen kertoo.
Ruplan kurssilla ei Valion näkökulmasta ole vaikutusta. ”Kuluttajalle se on näkynyt hintojen nousuna Venäjällä, mutta me olemme oppineet toimimaan vaihtuvilla valuuttakursseilla.”
Valion liiketoiminta perustuu kahteen eri strategiaan, Laaksonen kertoo.
”Eila- ja muilla arvokkailla erikoistuotteilla varmistamme korkean tilityshinnan tuottajille. Raaka-aineen vastaanottokyvyn ja kaiken tuotannon myymisen markkinoille hoidamme Arki-tuotteilla.”
Maitojauheen valmistus on kasvanut tuonnin kasvun mukaan. Jauhetta viedään Laaksosen mukaan todella suuria määriä entiseen nähden.
”Suomessa käytetystä maitoproteiinista 60 prosenttia on suomalaista”, Laaksonen kertoo.
Valio ottaa vastaan kaiken raaka-aineen, jonka tuottajat tuottavat. Viime vuonna määrä oli 1 888 miljoonaa litraa.
Laaksonen laskee 300–400 miljoonan maitolitran riittävän Valion erikoistuotteiden valmistukseen.
”Investointien jälkeen määrä kaksinkertaistuu, mutta on vieläkin alle puolet käytettävissä olevasta maidosta.”
Valio tuo vuodessa markkinoille yli sata uutuutta mukaan lukien pakkausten ja makujen muutokset.
”Eila-tuotteet ovat iso asia. Niiden kasvu on yli kaksi kertaa kovempi kuin Valion keskimääräinen kasvu”, Laaksonen kertoo.
Tammikuussa aloitettiin Eila-tuotteiden vienti Tanskaan. Myynti on Laaksosen mukaan kehittynyt mukavasti, vaikka onkin vielä pientä.
”Jos myy Tanskaan maitotuotteita, se on yhtä hieno saavutus kuin myydä hiekkaa Saharaan.”
JUKKA LEHTINEN
Sarjassa haastatellaan yritysten
toimitusjohtajia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
