Hallitus pohtii romutuspalkkion paluuta – uuden sähkö- tai vetyauton ostaja voisi saada jopa 2 500 euroa
Hallitus perustelee romutuspalkkiota siellä, että henkilöautokannan keski-ikä on jatkanut Suomessa nousuaan yhtäjaksoisesti vuodesta 2007.
Ehdotuksen mukaan valtio maksaisi romutuspalkkiota 2500 euroa, jos romutettavan auton tilalle hankitaan uutena nollapäästöinen sähkö- tai vetyauto. LEHTIKUVA. Kuva: Antti Aimo-KoivistoHallitus ehdottaa esitysluonnoksessaan, että Suomessa otettaisiin jälleen käyttöön romutuspalkkio vuosille 2026–2027.
Ehdotus on, että valtio maksaisi romutuspalkkiota 2 500 euroa, jos romutettavan auton tilalle hankitaan uutena nollapäästöinen sähkö- tai vetyauto.
Jos uuden auton käyttövoima olisi jokin muu, mutta hiilidioksidipäästöt alittavat tietyn rajan, romutuspalkkiota maksettaisiin 2 000 euroa. Hiilidioksidipäästöt saisivat olla enintään 140 grammaa kilometriltä.
Romutettavan auton tulisi olla vähintään kymmenen vuotta vanha.
Sekä romutetun että uuden auton omistajan tai haltijan tulisi olla sama henkilö. Romutettavan auton olisi lisäksi täytynyt olla liikennekäytössä ja uuden auton ostajan omistuksessa tai pääasiallisessa käytössä vähintään 12 kuukautta juuri ennen romutusta.
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja tästä esitysluonnoksesta.
Ehdotetun lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2026 alussa. Romutuspalkkiota voisi hakea lain tultua voimaan takautuvasti 1.10.2025 alkaen laissa säädellyin ehdoin.
Esitysluonnoksen mukaan valtion varoista varattaisiin romutuspalkkioon yhteensä 20 miljoonaa euroa käytettäväksi vuosina 2026–2027.
Romutuspalkkio loppuisi vuoden 2027 lopussa tai jos määräraha loppuu.
Hallitus perustelee romutuspalkkiota siellä, että henkilöautokannan keski-ikä on jatkanut Suomessa nousuaan yhtäjaksoisesti vuodesta 2007.
Viime vuonna liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli noin 13,6 vuotta.
Tiedotteen mukaan romutuspalkkion avulla vähennetään liikenteen päästöjä, parannetaan liikenneturvallisuutta ja uudistetaan autokantaa teknologianeutraalisti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






