Puolustusvoimat myy huutokaupalla venäläisiä panssarivaunujen moottoreita – tästä syystä niitä ei ole lähetetty Ukrainalle
Huolletut ja varastorasvassa olevat moottorit ovat samoja, joita käytetään Ukrainan sodassa molemmilla puolilla rintamaa.Puolustusvoimat on laittanut jo toista kertaa tänä vuonna myyntiin varastoissaan olevia venäläisiä panssarivaunumoottoreita.
Huolletut ja varastorasvassa olevat moottorit ovat samoja, joita käytetään Ukrainan sodassa molemmilla puolilla rintamaa.
Nyt kaupan on viisi 12-sylinteristä dieselkäyttöistä V-moottoria, joiden tyyppimerkintä on V-54 ja V-46.
Moottorisarjan eri tuotantoversioita on käytetty muun muassa neuvostovalmisteisten T-54/55- ja T-72- taistelupanssarivaunujen voimanlähteinä.
T-72- vaunut eri kehitysversioineen ovat olleet Venäjän Ukrainaa vastaan aloittaman hyökkäyssodan molempien osapuolten keskeistä panssarikalustoa.
Ensimmäinen viiden kappaleen erä panssarivaunumoottoreita oli myynnissä Huutokaupat.com-sivustolla tammikuun lopulla ja huutokauppa sulkeutui 6. helmikuuta. Moottoreiden keskihinta asettui noin 2 600 euron vaiheille.
Nyt kaupan olevat V-54 ja V-46- moottorit ovat hieman erilaisia kuin ensimmäisessä huutokaupassa myydyt.
Suomen puolustustarpeiden kannalta varastoiduilla moottoreilla ei ole nähty merkittävää roolia enää viime vuosina.
Moottorityyppejä käyttävää panssarivaunukalustoa ei ole ollut Puolustusvoimien kalustoluetteloissa sen jälkeen, kun se antoi romuttaa T-54/55 sekä T-72 taistelupanssarivaunut 2006. Muutamat vaunuista oli tehdasuusia, eikä niillä oltu ajettu kuin muutama kilometri.
Osa vaunuihin sopivista moottoreista pantiin varastorasvaan ja säilöttiin mahdollista myöhempää tarvetta varten.
Puolustusvoimien logistiikkalaitos ei avaa syitä, miksi moottoreiden myyminen tuli ajankohtaiseksi juuri nyt.
”Väillä varastoja pitää väljentää”, myyntipäällikkö Tomi Kivinen Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen esikunnan kaupalliselta osastolta perustelee.
Suomi valmistelee 13. aseapupaketin toimittamista Ukrainaan. Puolustusmateriaalin sisällöstä ei ole julkisuuteen hiiskuttu. Sama niukkuus koskee myös moottorien mahdollista tarjoamista Ukrainalle.
”Ukrainan materiaalitarpeet on varmasti selvitetty. Voin sanoa, että ei ole sivuutettu sitä vaihtoehtoa, että Ukraina olisi voinut käyttää moottoreita”, Kivinen muotoilee.
Kun nyt myyntiin tullut erä menee kaupaksi, sen jälkeen venäläisiä panssarivaunumoottoreita ei Kivisen mukaan ole enää Puolustusvoimien varikoilla kuin yksittäisiä kappaleita.
Neuvostotankkien voimanlähteenä laajasti palvellut V-12-moottorityyppi perustuu ennen toista maailmansotaa Ukrainan puolella Harkovassa kehitettyyn ja tyyppinimen V-2 saaneeseen moottoriin.
Iskutilavuudeltaan 39-litrainen moottori kehittää versiosta riippuen tyypillisesti 580–780 hevosvoimaa.
Moottorin varhaisia kehitysversioita valmistetaan yhä ainakin Kazakstanissa.
Myös Venäjän uusimpaan kalustoon lukeutuvanT-90- taistelupanssarivaunun parhaimmillaan 1 130 hevosvoimaa kehittävä moottori on sekin peruja 1930-luvulla Ukrainassa suunnitellusta V-2-moottorista.
Moottorityypin kehittänyt tehdas Harkovan tehdas on yhä keskeinen osa Ukrainan puolustusvälineteollisuutta. Venäjää vastaan käydyn sodan aikana se on keskittynyt sotasaalisvaunujen kunnostukseen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






