Raisio investoi markkinointiinsa Euroopassa: ”Alankomaissa meillä on hyvät hyllypaikat Elovenalle”
Raisio on jo pidemmän aikaa järjestelmällisesti hakenut yritysostokohdetta Euroopasta – kassa kestäisi isonkin liiketoimintakaupan.
Elovena on kasvanut Raision pääbrändiksi. Yhtiö on tuonut nopeassa tahdissa uusia kaurapohjaisia tuotteita markkinoille. Kuva: Jarkko SirkiäTulosjulkistaja Raisio vinkkasi investoivansa tuntuvasti kauratuotteidensa myyntiin ja brändeihin Euroopassa.
Onko kyse myös tuotannollisista investoinneista? Toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi avaa MT:lle, mitä Raisio investoinneillaan tarkemmin tarkoitti:
”Niillä tuotteilla, joilla olemme menneet esimerkiksi Alankomaihin, ei ole tuotantokapasiteetissa pullonkaulaa. Kyse on markkinointi-investoinneista.”
Helmikuussa Raision kaurapohjaisen Elovena-brändin tuotteille avautui uusia markkinoita, kun Alankomaiden suurin supermarketketju Albert Heijn otti Elovena-kaurajuomia valikoimiinsa. Heijnin ketju toimii sekä Alankomaissa että Belgiassa.
Alankomaat ja Belgia ovat Raision Elovena-tuotteille luontevia vientikohteita, sillä kasvipohjaisten elintarvikkeiden ja erityisesti kauratuotteiden kulutus on maassa kasvussa ja jo nyt paljon suurempaa kuin esimerkiksi Suomessa.
Kuusniemi kertoo yhtiön seuraavan tarkkaan, miten tuotteet liikkuvat kaupan hyllyiltä kuluttajille. Myynti on ollut lupaavasti kasvussa.
”Meillä on hyvät hyllypaikat, mutta toki muitakin kilpailijoita on kaupan hyllyillä. Pakkaus on erottuva. Meillä on (Elovenalle) hyvä tarina sadan vuoden takaa, tarina, jota ei tarvitse keksiä”, Kuusniemi jatkaa.
Albert Heijn marketketjun myyntiin tulleet tuotteet ovat Elovena-kaurajuoma, kahviin sekoitettava kaurajuoma kahviin ja Elovena-kaakao.
Kauratuotteiden menekki jatkoi alkuvuonna kasvuaan sekä kuluttaja- että BtoB-markkinoilla. Keskuskauppakamari palkitsi Elovenan vuoden 2024 brändinä. Maaliskuussa julkaistun Sustainable Brand Index -listauksen mukaan Elovena on kuluttajien mielestä Suomen vastuullisin brändi.
Kun yhtiön kasviproteiinikategorian tuotteissa inflaatio, kuluttajien ostoviman lasku ja korona vaikuttavat yhä viiveelläkin, kauratuotteiden kysynnässä on imua:
”Elovena menestyy – premium-hinnoiteltuna tuotteenakin.”
Raisio pitää kiinni valitsemastaan strategiasta kasvaa kannattavasti esimerkiksi lisäarvoa tuovilla kauratuotteilla, ainesosilla ja kasviproteiineilla.
”Kun talouden suhdanne paranee, elintarvikemarkkinat varmasti normalisoituvat. Raisio on aiemminkin mennyt vaikeiden aikojen yli uskollisena strategialleen”, Kuusniemi arvioi.
”Olemme investoineet runsaat 80 miljoonaa euroa tukeaksemme näitä kyvykkyyksiä ja sen sadon korjaaminen on hyvässä alussa.”
Kaurapohjaisten uutuustuotteiden osuus yhtiön liikevaihdosta on noussut 4 prosentista viidennekseen. Lisäarvoa tuovat kauratuotteet ja ainesosat -segmentti teki tammi-maaliskuussa 16,3 miljoonan euron liikevaihdon. Raisio-konsernin kolmen kuukauden kokonaisliikevaihto oli 44,3 miljoonaa euroa.
Raisio on nettovelaton yhtiö, jolla on vahva kassavirta. Vahva tase ja kassavirta mahdollistaisivat yritysostot, mutta riittävän houkuttelevaa ja strategiaan sopivaa yritysostokohdetta ei Raisio ole toistaiseksi löytänyt:
”Olemme tehneet systemaattisesti ja pitkän aikaa yritysostokohteiden skannaamista. Fokus on ollut Euroopassa, kun olemme arvioineet yrityksiä.”
Raision yhtiökokous päätti esityksen mukaisesti maksaa omistajille 0,14 euron osakekohtaisen osingon, viime vuoden tapaan.
Raisio odottaa optimistisena uutta satokautta. Yhtiö arvioi viljapohjaisten tuotteiden saatavuuden pysyvän hyvänä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





