Tuoreus ja monipuolisuusMerivuoren puutarhan valtit
Sari Gustafsson Mauri Merivuori kertoo, että taustalla näkyvät, kokeilussa olevat led-valot antavat kurkulla noin kymmenen prosentin sadonlisän. Kuva: Viestilehtien arkistoKAARINA (MT)
Viisi tuhatta paprikan tainta ovat venyneet ja vankistuneet Merivuoren puutarhan kasvihuoneessa kuukauden verran. Pölytystyöhön pestatut kimalaiset pörräävät kukissa, ja siellä täällä näkyy jo pieniä vihreitä hedelmiä.
Paprika vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Kun kurkku tuottaa satoa jo kolmen viikon päästä istutuksesta, paprikan hedelmä on täysikokoinen vasta 4—5 viikkoa kukinnasta. Siitä menee vielä toinen reilu kuukausi, ennen kuin hedelmä on värittynyt.
Merivuoren suoramyyntipisteestä saa jo avomaankurkkua ja pitkää kurkkua, mutta tomaatteja pitää odottaa kolmisen viikkoa ja paprikaa hiukan pitempään.
Kun tuotanto pääsee täyteen vauhtiin, valikoimaa riittää: tarjolla on kolmen väristä paprikaa ja tavallisen tomaatin lisäksi kirsikka-, cocktail- ja miniluumutomaattia.
Varsinkin jälkimmäinen on makea kuin karkki ja lasten mieleen, toimitusjohtaja Mauri Merivuori kertoo.
Kaarinan Piikkiössä sijaitseva puutarha perustettiin 1953. Mauri Merivuori siirtyi johtoon isänsä jälkeen 1980. Hän hoitaa yritystä yhdessä sisarensa Riitta Merivuoren kanssa.
Viljelyalaa on 8 500 neliötä eli puutarha kuuluu keskikokoisten luokkaan.
Suoramyynti on asiakaspalvelun kannalta tärkeää, mutta sitä kautta liikkuu vain viisi prosenttia sadosta. Pääosa toimitetaan suoraan vähittäiskauppaan, pääasiassa K-ryhmän liikkeisiin.
Merivuoren kurkkua myydään Turun, Piikkiön ja Paimion alueella, paprikaa myös Raisiossa ja Paraisilla.
Markkinointiyhteistyötä tehdään Tuusulassa sijaitsevan sisaryrityksen Garten Merivuoren kanssa. Sen päämarkkinat ovat pääkaupunkiseudulla.
Hintakilpailu on kasvihuonevihannesalalla kova, Merivuori kertoo. Pahin paine tulee ulkomailta, Hollannista, Espanjasta ja Puolasta.
Merivuoren kilpailuvaltit ovat laatu ja tuoreus. Kurkku voi olla kaupassa jo poimintapäivänä.
”Me myös vastaamme, ettei kaupalle tule hävikkiä”, Merivuori kertoo. Se on hänen mukaansa mahdollista, kun välissä ei ole tukkua – tuotteen viipyminen matkalla ei aiheuta yllätyksiä.
Yrityksen omat kierrätysmuovilaatikot ovat kaupalle mieleen, Merivuori kertoo.
Kuluttajat arvostavat yhä enemmän lähellä tuotettua. Mauri Merivuori kuitenkin pelkää, että asiaan on havahduttu liian myöhään.
Pienet ja vanhat yritykset lopettavat ja tuotanto keskittyy yhä suurempiin yksiköihin. Toki tehokkuus lisääntyy, mutta kehitys ei ole yksinomaan positiivinen asia, hän sanoo.
Tuotteiden kuljetusmatkat ovat yhä pitempiä. Lisäksi keskittyminen lisää riskejä. Kasvihuoneeseen iskevä tauti tai tuholainen voi viedä valtavan alan.
Merivuoren puutarhan jatko on avoin. Mauri Merivuoren ekonomipoika löysi paremman työn muualta, eikä ole varmaa, löytyykö Riitta Merivuoren lapsista jatkajaa.
”Ei tämä houkuttele, sillä työ on sitovaa, riskit isot eikä viivan alle paljon jää. Kasvihuoneet ovat yli-ikäiset, joten jatkajan pitäisi tehdä isot investoinnit velkarahalla.”
Jos jatkajaa ei löydy, edessä on ehkä yrityskauppa. Yksi vaihtoehto on, että puutarha siirtyy osaksi tuusulalaista sisaryritystä.
Satu Lehtonen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
