Kansanedustajat huolestuivat koulukirjojen maataloudesta antamasta kuvasta ja tekivät eduskunnassa kirjallisen kysymyksen: ”Objektiivisuus turvattava”
Virheellisissä tiedoissa kuvataan maatalous luontoa ja eläimiä vahingoittavana, Vesa Kallio ja Eerikki Viljanen sanovat.
Kansanedustaja Eerikki Viljanen (kesk.) on pahoillaan siitä, että oppikirjoissa on havaittu virheitä erityisesti maataloutta ja eläimiä koskien. Kuva: Sanne Katainen“Ne kuvaavat maataloutta luontoa vahingoittavana ja antavat ymmärtää, että tuotantoeläimet kokevat jatkuvaa kärsimystä.”
Keskustan kansanedustajat Vesa Kallio ja Eerikki Viljanen ovat jättäneet eduskunnan puhemiehelle kirjallisen kysymyksen oppikirjojen objektiivisuudesta ja sisällön valvonnasta.
Kysymyksessä korostetaan oppimateriaalien objektiivisuuden merkitystä ja vaaditaan toimia niiden sisällön varmistamiseksi. Kysymyksessä nostetaan esille huoli oppikirjojen virheellisestä tiedosta, erityisesti maatalouteen, eläimiin, ruokavalioihin ja metsästykseen liittyen.
Objektiivisuuden tulisi olla keskeinen osa tieteen ja opetuksen tunnusmerkkejä, Kallio ja Viljanen edellyttävät.
Kysymyksen taustalla on huoli Opetushallituksen oppikirjojen ennakkotarkastuskäytännön loppumisesta vuonna 1992, minkä seurauksena oppikirjojen sisällön valvonta on jäänyt puutteelliseksi, ja pahimmillaan useat vuosiluokat ovat saaneet opetusta osin virheellisen tiedon varassa.
“Virheellinen tieto jättää jäljen koululaisen ja opiskelijan koko tulevaan elämään ja muovaa hänen käsitystään ja ajatusmaailmaansa suuntaan, jonka pohjalla ei ole totuutta. Pahimmillaan kyseessä voi olla lapsen ja nuoren tietoinen manipulointi” Vesa Kallio toteaa tiedotteessa.
Eerikki Viljanen on pahoillaan siitä, että oppikirjoissa on havaittu virheitä erityisesti maatalouden ja eläinten osalta.
“Ne kuvaavat maataloutta luontoa vahingoittavana ja antavat ymmärtää, että tuotantoeläimet kokevat jatkuvaa kärsimystä”, Viljanen kritisoi.
Nämä materiaalit saattavat hänen mielestään ohjata myös ruokavaliovalintoja ja antavat paikoin väärää tietoa niin Suomen petoeläimistä kuin metsästyksestäkin.
Edustajat ovat jättäneet vastuuministerille vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa he kysyvät, millä keinoin hallitus aikoo varmistaa, että kouluissa annettava opetus on objektiivista ja luotettavaa. Miten aiotaan varmistaa, että opettajilla on sitä varten käytettävissä oppikirjoja, joilla tällainen opetus voidaan toteuttaa? Ja miten varmistetaan ettei kouluilla käytetä opetuksessa sellaisia muita materiaaleja, jotka eivät täytä objektiivisuuden kriteerejä?
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







