
Tiedätkö, milloin kaupan kuljetusrobottia pitää väistää? Näin asia nykyisen sääntelyn mukaan menee
Kuljetusrobotin asema ja rooli liikenteessä on hieman epämääräinen.Moni autoilija on viime vuosina havainnut liikenteessä kuljetusrobotteja, joilla toimitetaan ruokaostoksia kansalaisille. Samaan aikaan mieleen on voinut hiipiä kysymys siitä, mitä kuuluu tehdä, jos tuollaisen robotin sattuu kohtaamaan.
Autoliitto huomauttaa, ettei kuljetusrobotin rooli liikenteessä ole selkeä. Kuljetusrobotin roolin ja aseman epämääräisyys johtuu siitä, että ajoneuvolain mukaan se on etähallittu sähköajoneuvo, mutta se ei kuitenkaan kuulu kevyisiin sähköajoneuvoihin, jotka rinnastetaan pyöräilijään.
Kuljetusrobotti saa kulkea jalkakäytävällä, kunhan se antaa jalankulkijalle esteettömän kulun ja noudattaa erityistä varovaisuutta. Robotin nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei ajosta aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle. Autoliitto nostaa tiedotteessaan esille sen, että säännöksistä ei kuitenkaan ilmene, missä muualla kuljetusrobotilla voidaan ajaa.
Koska kuljetusrobotti määritellään ajoneuvoksi, sitä ei voida pitää jalankulkijana. Kuva: Jaana KankaanpääKoska kuljetusrobotti määritellään lain mukaan ajoneuvoksi, sitä ei voida pitää jalankulkijana. Tästä johtuen suojatielle pääsyä odottavaa kuljetusrobottia ei tarvitse lain mukaan väistää, toisin kuin jalankulkijaa.
Autoliitto huomauttaa, että robotit on pääsääntöisesti ohjelmoitu niin, etteivät ne edes lähde suojatielle silloin, kun muut ajoneuvot lähestyvät suojatietä.
Koska kuljetusrobottia ei liikennesäännöissä rinnasteta myöskään pyöräilijään, eivät kääntyvän ajoneuvon kuljettajan väistämissäännöt kevyttä liikennettä kohtaan periaatteessa velvoita väistämään kuljetusrobottia. Kuljetusrobotti ei siis ole risteävää tietä ylittävä jalankulkija, pyöräilijä tai mopoilija.
Koska kuljetusrobottia ei liikennesäännöissä rinnasteta myöskään pyöräilijään, eivät kääntyvän ajoneuvon kuljettajan väistämissäännöt kevyttä liikennettä kohtaan periaatteessa velvoita väistämään kuljetusrobottia. Kuva: Jaana KankaanpääTieliikennelaissa määritellään tienkäyttäjäksi jokainen, joka on tiellä tai kuljettaa tiellä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua. Homman juju piilee siinä, että kuljetusroboteissa ei ole mukana tieliikennelaissa määriteltyä tienkäyttäjää, joten sitä ei pitäisi tarvita väistää edes silloin, jos tullaan niin sanotulta vähäiseltä tieltä tai pihasta jalkakäytävälle, pyörätielle tai ajoradalle.
Ajoradalla tilanne poikkeaa aiemmasta. Jos kuljetusrobotti kulkee ajorataa pitkin, autoilijan tulee väistää sitä silloin, kun robotti saapuu oikealta. Tieliikennelain väistämissäännöissä puhutaan tällöin ”muun liikenteen väistämisestä”. Vastaavasti silloin, kun kääntyy vasemmalle, on väistettävä ajorataa pitkin vastaantulevaa kuljetusrobottia. Lisäksi pyörätieltä ajoradalle siirtyvän pyöräilijän tai muun ajoneuvon on väistettävä muuta liikennettä eli myös kuljetusrobottia.
Suojatielle pääsyä odottavaa kuljetusrobottia ei tarvitse lain mukaan väistää, toisin kuin jalankulkijaa. Kuva: Carolina HusuTiivistetysti kyse on siitä, että kun kuljetusrobotti liikkuu jalkakäytävällä tai pyörätiellä, sen pitää väistää kaikkia muita. Kun robotti siirtyy ajoradalle, asia kuitenkin mutkistuu huomattavasti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








