Venäjä-pakotteet innostavat syömään kotimaista
Joka kuudes suomalainen ostaa aina tai useimmiten kotimaisia elintarvikkeita, mikäli saatavilla on sekä kotimaisia että ulkomaalaisia vaihtoehtoja, selviää Suomalaisen Työn liiton elokuun lopussa tekemästä kyselytutkimuksesta.
Vastaajaryhmittäin tarkasteltuna naiset ostavat useammin kotimaisen tuotteen kuin miehet.
Kotimaisen suosiminen lisääntyy iän myötä.
Etelä-Suomessa kotimaisten tuotteiden kiinnostus oli vähäisintä.
Elintarvikkeiden lisäksi myös muiden tuotteiden kysyntä on kasvanut. Vajaa viidennes suomalaisista on lisännyt kotimaisten tuotteiden ostamista Venäjän tilanteen takia.
Liiton mukaan tulos on mielenkiintoinen, koska kotimaisten tuotteiden suosio on ennestäänkin suurta.
”Kotimaisten tuotteiden suosio on kasvanut jo muutaman vuoden ajan. Venäjän kauppapakotteet vahvistavat suosiota entisestään”, kertoo Suomalaisen Työn liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Hänen mielestään kotimaisuuden suosiminen on syynä kuluttajien intoon ostaa pakotejuustoja ja muita Venäjän markkinoille valmistettuja maitotuotteita.
Kriisi voi lisätä myös pienten ja paikallisten suomalaistuotteiden kysyntää.
Lausalan mukaan vielä ei voi arvioida millaisia pitkäaikaisia vaikutuksia tilanteella suomalaisten kulutustottumuksiin on.
Tutkimustiedot perustuvat Innolink Researchin kyselytutkimukseen, johon vastasi 1006 15–70-vuotiasta suomalaista.
Tutkimus on osa Suomalaisen Työn Liiton, suomalaisen yritysjoukon ja K–Kauppojen yhteistä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen.
MAIJA ALA-SIURUA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
