Lomalento metsäteollisuuden jätteillä? – ”Suomella on mahdollisuus nousta lentopolttoaineiden johtavaksi tuottajamaaksi”
Uuden ajan lentopolttoainetta voidaan valmistaa uusiutuvalla sähköllä bioperäisistä hiilidioksidipäästöistä, joita syntyy metsäteollisuudessa ja biokaasulaitoksissa.
EU vaatii jo, että vähintään kaksi prosenttia lentokoneisiin tankattavista polttoaineista on uusiutuvia. Vaatimus nousee portaittain 70 prosenttiin vuoteen 2050 mennessä. Kuva: Jarkko SirkiäSuomella on mahdollisuus nousta merkittäväksi uusiutuvien lentopolttoaineiden tuottajamaaksi. Taustalla on EU:n voimaan astunut ja portaittain kasvava velvoite sekoittaa kestävästi tuotettua polttoainetta fossiilisen kerosiinin joukkoon.
Tampereen yliopistossa syntynyt teknologiayritys Liquid Sun aloittaa kokeilun, jossa tuotetaan sähköpolttoainetta (e-SAF) lentoliikenteen käyttöön. Tuotanto perustuu matalalämpöelektrolyysiin, jolla yritys jalostaa vetyä lentopolttoaineeksi.
Vety valmistetaan uusiutuvalla sähköllä bioperäisistä hiilidioksidipäästöistä, joita syntyy metsäteollisuudessa ja biokaasulaitoksissa.
Testilaitos käynnistyy Espoossa tänä syksynä.
”Suomella on mahdollisuus nousta johtavaksi tuottajamaaksi seuraavien vuosien aikana avautuvalle kestävien lentopolttoaineiden markkinalle. Tavoitteen saavuttamisen kannalta on kriittistä, että hankkeeseen osallistuu eSAF-tuotannon arvoketjuun kytkeytyviä teollisia kumppaneita”, Liquid Sunin toimitusjohtaja Pasi Keinänen sanoo tiedotteessa.
Neste valmistaa jo uusiutuvaa lentopolttoainetta kaupallisessa mittakaavassa Rotterdamissa.
Vuoteen 2050 mennessä EU:n sekoitevelvoite nousee 70 prosenttiin, josta puolet on oltava e-SAF:ia. Velvoite koskee vilkasliikenteisiä lentoasemia, joiden joukkoon kuuluvat Suomessa Helsinki-Vantaa ja Rovaniemi.
Neste valmistaa jo uusiutuvaa lentopolttoainetta kaupallisessa mittakaavassa Rotterdamissa. Tuotantokapasiteetti on noin 1,5 miljoonaa tonnia vuodessa.
Neste myös kehittää teknologiayritys Chevron Lummus Globalin kanssa uutta teknologiaa lignoselluloosajätteiden jalostamiseen uusiutuviksi lentopolttoaineiksi. Kyse on erityisesti metsä- ja maatalouden tähteiden hyödyntämisestä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







