Kun otat kännykän esiin ja alat räplätä verkko-ostoksia, näihin päädyt useimmin: etenkin kahta asiaa ostetaan nyt verkosta
Suomalaiset vähensivät erityisesti kotimaasta tehtyjä verkko-ostoksia. Kiinalaiset digikaupan jätit Temu ja Shein lisäävät suosiotaan.
Kuukausittaisilla vierailumäärillä mitattuna Suomen suurin verkkokauppa viime vuonna oli k-ruoka.fi. Sen jälkeen tulivat verkkokauppa.com, motonet.fi ja tokmanni.fi. Kuva: Jarkko SirkiäSuomalaisten verkko-ostaminen kutistui viime vuonna toista vuotta peräkkäin, nyt runsaat kolme prosenttia.
Kaupan liiton selvityksen mukaan suomalaiset vähensivät ennen kaikkea kotimaasta tehtyjä digiostoksia. Digikaupankäynnin hiipuminen näkyi rakentamisen ja remontoinnin tuotteiden, kirjojen ja kodin elektroniikan verkko-ostoksissa, mutta esimerkiksi kosmetiikkaa, lemmikkitarvikkeita ja elintarvikkeita ostettiin aiempaa enemmän.
Digiostaminen kotimaasta pieneni enemmän kuin ulkomailta, mihin vaikutti kiinalaisten digikaupan jättien, kuten Temun ja Sheinin, nousu.
Kaupan liiton mukaan helmikuussa 2024 Temu on noussut vierailumäärillään jo suomalaisten eniten käyttämäksi ulkomaiseksi markkinapaikaksi.
”Toisin kuin Ruotsissa päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi meillä edelleen, ja on nyt vajaat kolme prosenttia koko päivittäistavarakaupasta”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvioi liiton tiedotteessa.
Perinteisesti kodin elektroniikka on ollut verkkokauppamarkkinan euromääräisesti suurin tuoteryhmä, vaikka muotikaupan tuotteita, eli vaatteita, jalkineita, laukkuja ja asusteita, onkin ostettu yleisimmin. Muodista tuli viime vuonna verkkokauppamarkkinan suurin tuoteryhmä.
Kaiken kaikkiaan suomalaiset tekivät vähittäiskaupan tuotteiden digiostoksia koti- ja ulkomailta vajaalla 5,3 miljardilla eurolla. Kuukausittaisilla vierailumäärillä mitattuna Suomen suurin verkkokauppa viime vuonna oli k-ruoka.fi kintereillään verkkokauppa.com, motonet.fi ja tokmanni.fi.
”Tänä vuonna odotamme suomalaisten digiostamisen kasvavan noin viisi prosenttia. Alkuvuoden kehityksen perusteella näyttää siltä, että kasvua ohjautuu varsinkin ulkomaisiin verkkokauppoihin”, Kurjenoja kuvaa kehitystä.
Suomen lisäksi verkko-ostaminen kutistui viime vuonna Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa ja Ruotsissa. Samalla monissa Euroopan maissa ostaminen Kiinasta kääntyi taas kasvuun, niin myös Suomessa.
Maailmalla kaupan yritykset hyödyntävät tekoälyä ja koneoppimista jo monipuolisesti.
”Erilaisia tekoälyyn pohjautuvia verkkokaupan kehityshankkeita on menossa eri puolilla maailmaa. Meillä pieni, kotimainen erikoiskauppa tarvitsisi kuitenkin tukea, jotta se pysyisi kansainvälisten kilpailijoidensa tahdissa”, Kurjenoja huomauttaa.
”Esimerkiksi Business Finlandin tukimuotoja pitäisi kehittää siten, että ne kohdistuisivat myös kaupan ja palveluyritysten tuottavuuden kohentamiseen ja soveltavaan kehittämiseen, hän jatkaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







