Valtio ja kunnat löysivät sovun Länsirata-hankkeessa
Valtio ja Länsirata-hankkeen osakaskunnat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi ovat tänään neuvotteluissaan päässeet sopuun hankkeen ensimmäisestä vaiheesta.
Länsirata on Helsingin ja Turun välille suunnitteilla oleva osittain kaksiraiteinen junayhteys. Kuvassa Kupittaan rautatieasema Turussa. LEHTIKUVA / Anni Savolainen.Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo, että neuvottelut Länsirata-hankkeesta on asiallisesti saatu päätökseen. Osakassopimukseen ja sen liitteisiin tehdään vielä teknistä viimeistelyä, minkä jälkeen sopu siirtyy kuntien ja valtion hyväksyttäväksi.
Jos kuntien ja valtion päätöksentekoelimet hyväksyvät ratkaisun, voi hanke siirtyä rakentamisvaiheeseen.
Hankkeen arvioitu hintalappu on 1,32 miljardia euroa. Kustannusarvioon sisältyy tosin epävarmuuksia, joihin muun muassa Väylävirasto on kiinnittänyt huomiota.
”Sopimuksessa on sovittu menettelyistä, joilla riskejä minimoidaan ja hallitaan, mutta kustannusnousun riskejä ei voida kuitenkaan sulkea pois”, LVM kertoi tiedotteessa.
Näihin riskeihin viittasi myös liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) viestipalvelu X:ssä.
”Taloudellisten riskien selvittäminen jatkuu. Pallo on nyt kunnilla”, Ranne totesi.
Osakaskunnat olivat tuoreeltaan tyytyväisiä valtion kanssa vihdoin saavutettuun neuvottelutulokseen. Neuvotteluja käytiin kahden vuoden ajan.
Kunnat totesivat tiedotteessaan, että saavutettu sopu viedään seuraavaksi kaupungin- ja kunnanvaltuustojen käsittelyyn. Turku ja Espoo käsittelevät sitä 17. marraskuuta, muiden käsittely jää joulukuun puolelle.
”Espoosta Veikkolan, Vihdin, Lohjan ja Salon kautta Turkuun kulkeva nopea raideyhteys on Suomen suurin infrahanke, jonka myötä avautuu uusi luotettava ja nopea junayhteys Etelä-Suomessa. Hanke tuo uusia paikkakuntia raideliikenteen piiriin, parantaa Suomen yhteyksiä Eurooppaan ja täyttää eurooppalaisen TEN-T-liikenneverkon edellytykset Helsingin ja Turun välisellä osuudella”, kunnat kiittelevät.
Hanke on kunnille suuri taloudellinen satsaus. Kunnat sitoutuvat rahoittamaan ensimmäistä vaihetta yhteensä 400 miljoonalla eurolla. Valtio osallistuu 400 miljoonalla ja Länsirata-yhtiö saa oikeuden hankkia vierasta pääomaa enintään 520 miljoonaa euroa. Suomen valtio tulisi lainan takaajaksi. Takauksen myöntämisestä pitää vielä päättää erikseen eduskunnassa.
Ministeriö toteaa tiedotteessaan, että hankkeen kustannusarvioihin sisältyy olennaisia riskejä. Mahdolliset kustannusten nousut jaetaan niin, että valtiolle lankeaa niistä 67 ja osakaskunnille 33 prosenttia.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk.) tyrmäsi Länsiradasta syntyneen neuvotteluratkaisun. Hänen mukaansa ratahankkeen edistäminen on nykyisessä taloustilanteessa vastuutonta, kun riski lisäkustannuksista on hyvin suuri.
”On käsittämätöntä, että hallituksella on hukuttaa satoja miljoonia euroja kannattamattomaan miljardiluokan hankkeeseen, joka vie resursseja koko liikenneverkon ylläpidosta”, Ovaska tuomitsi tiedotteessa.
Ovaska vetoaa tiedotteessaan kuntapäättäjiin ja kehottaa kuntia pysäyttämään "tämä järjettömyys". Hän arvioi, että kustannusarvio ylittyy ja hankkeesta tulee väistämättä selvästi arvioitua kalliimpi.
”Koska hallitus ei kykene huolehtimaan taloudesta, toivon että kunnissa se onnistuu. Ei kai kukaan halua jättää kotikuntansa asukkaille avointa vekseliä allekirjoitettavaksi”, Ovaska sanoi.
Länsirata on Helsingin ja Turun välille suunnitteilla oleva osittain kaksiraiteinen junayhteys, josta on aiemmin käytetty nimitystä Tunnin juna. Se kulkisi Espoosta Veikkolan, Vihdin, Lohjan ja Salon kautta Turkuun.
Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallitus on kirjannut ohjelmaansa, että hanke käynnistetään parantamalla Salo–Kupittaa-väliä ja rakentamalla Espoo–Lohja-rata. Hankkeen toisessa vaiheessa on tarkoitus toteuttaa osuudet Lohja-Salo ja Hajala-Nunna.
Uutista täydennetty 31.10. 18:55.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




