Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Säästöpankkiryhmältä hyvä tulos koronasta huolimatta – yrittäjien asiakastyytyväisyys kipusi Pohjoismaiden kärkeen

    Toimitusjohtaja Tomi Närhinen odottaa talouden elpymisen käynnistyvän kunnolla vuoden loppupuoliskolla.
    Vuonna 2021 Säästöpankkiryhmän liiketoiminnan painopisteenä on edelleen kilpailukyvyn parantaminen ja asiakaskeskeisen strategian toteuttaminen. Kuvassa on toimitusjohtaja Tomi Närhinen.
    Vuonna 2021 Säästöpankkiryhmän liiketoiminnan painopisteenä on edelleen kilpailukyvyn parantaminen ja asiakaskeskeisen strategian toteuttaminen. Kuvassa on toimitusjohtaja Tomi Närhinen. Kuva: Jaakko Romu

    Säästöpankkiryhmä teki hyvän tuloksen vuonna 2020 koronaviruspandemian globaalista ravistelusta huolimatta, yhtiö tiedottaa.

    Säästöpankkiryhmän tulos ennen veroja vuodelta 2020 oli 66,7 miljoonaa euroa (94,8 miljoonaa euroa vertailujaksolla 1.1.2019–31.12.2019). Tilikauden voitto oli 52,1 miljoonaa euroa (74,1), josta Säästöpankkiryhmän omistajien osuus oli 51,3 miljoonaa euroa (72,9).

    ”Kun korona iski Suomeen maaliskuussa, toimintaympäristön ennustettavuus katosi hetkeksi lähes kokonaan. Prioriteettimme oli – kuten aina – pitää huolta siitä, että asiakkaamme voivat luottaa rahoituksensa joustavuuteen epävarmoinakin aikoina. Tarjosimme muun muassa lainojen lyhennysvapaita tilanteesta selviämiseksi”, Säästöpankkiryhmän toimitusjohtaja Tomi Närhinen kommentoi tiedotteessa.

    Ihmisten ensireaktio koronakriisiin oli nostaa ennätysmäärä varoja sijoitusrahastoista, mutta tilanne normalisoitui kesän aikana ja Säästöpankkiryhmän markkinaosuus sijoitusrahastoissa kasvoi vuoden mittaan 0,2 prosenttiyksikköä.

    ”Asuntokauppa, mökkikauppa ja kotien remontointi vilkastuivat kesällä, mitkä yhdessä lyhennysvapaiden kanssa mahdollistivat sekä lainakannan että korkokatteen kasvun”, Närhinen sanoo.

    Säästöpankin korkokate kasvoi 3,4 prosenttia ollen 161,0 (155,6) miljoonaa euroa.

    Kaikkiaan Säästöpankkiryhmän liiketoiminnan tuotot olivat 306,6 miljoonaa euroa (321,4). Tuottojen lasku johtui sekä sijoitustoiminnan nettotuottojen laskusta että vertailukauden kertaeristä.

    Ryhmän tase oli vuoden 2020 lopussa 13,1 miljardia euroa (12,0), jossa oli kasvua 9,1 prosenttia.

    Koronapandemian kuluessa asiakkaat siirtyivät yhä enemmän digitaaliseen asiointiin mobiilissa ja verkkopankissa sekä puhelinpalveluun ja verkkotapaamisiin.

    Erityisen tärkeä saavutus oli se, että vuosittaisen pankki- ja rahoitusalan EPSI Rating -asiakastutkimuksen mukaan Säästöpankkiryhmällä oli Suomen ja koko Pohjoismaiden tyytyväisimmät yritysasiakkaat.

    ”Autoimme yrittäjiä selviytymään myllerryksestä muun muassa toteuttamalla useita koronan vaikutuksiin keskittyneitä webinaareja yhteistyössä LähiTapiolan kanssa”, Närhinen sanoo.

    Säästöpankkien palveluja laajasti käyttävien yritysten sekä maa- ja metsätalousyritysten määrä kasvoi vuoden aikana 11,1 prosenttia kasvun painottuessa aiempaa suurempiin pienyrityksiin.

    Koronavuoden jälkimainingeissa Säästöpankki on hyvissä asemissa vuoteen 2021. Säästöpankki odottaa talouden elpymisen käynnistyvän kunnolla vuoden loppupuoliskolla ja ennustaa vuodelle 2021 kasvua 2,5 %:a.

    ”Kulutus voi päästä nopeaan vauhtiin vuoden lopussa, sillä monella on jäänyt rahaa enemmän säästöön muun muassa ulkomaanmatkojen jäädessä väliin. Säästöt mahdollistavat nopeankin kulutuspurskahduksen, kunhan korona helpottaa ja rokotukset pääsevät kunnolla käyntiin”, Närhinen ennustaa.

    Vuonna 2021 Säästöpankkiryhmän liiketoiminnan painopisteenä on edelleen kilpailukyvyn parantaminen ja asiakaskeskeisen strategian toteuttaminen.

    ”Tavoitteemme vuonna 2021 on saada yhä enemmän pankkiasiointinsa meille keskittäviä asiakkaita. Tärkein mittarimme on asiakastyytyväisyys, ja kun jatkamme panostuksiamme sen kehittämiseksi, myös asiointinsa meille keskittävien asiakkaiden määrä tulee kasvamaan”, Närhinen sanoo.