Hinnan nosto ei oikeuta kuluttajaa irtisanomaan määräaikaista sopimusta, sanoo KKV:n asiantuntija
Yleinen arvonlisäverokanta nousee syyskuussa 24 prosentista 25,5 prosenttiin. Tuleva veronkorotus ei anna asiakkaalle oikeutta irtisanoa määräaikaista sopimusta kesken sopimuskautta
Teleoperaattori Elisa vie arvonlisäveron korotuksen kuluttajien hintoihin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER.Hyvin monien palveluiden ja tuotteiden hinnat ovat nousemassa syksyllä, kun valtio korottaa arvonlisäveroa.
Hinnan nosto ei oikeuta kuluttajaa irtisanomaan määräaikaista sopimusta kesken sopimuskauden, koska korotus johtuu suoraan lainsäädännön muuttumisesta, sanoo johtava asiantuntija Matias Kinnunen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV).
”Tässä haetaan tavallaan tasapainoa. Arvonlisäveron korotus ei johdu elinkeinon harjoittajasta, eikä hän hyödy muutoksesta mitenkään. Oma näkemykseni on, että tilanne on ihan tasapainoinen ja ymmärrettävä.”
Kinnunen kuitenkin samalla painottaa, että kyseessä on poikkeus.
”Yleensä on niin, että kun yritys tekee asiakkaan sopimukseen yksipuolisesti muutoksia, vastapainona on, että kuluttaja saa irtisanoa määräaikaisenkin sopimuksen.”
Toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa on irtisanomisoikeus aina, myös hinnan noustessa arvonlisäveron korotuksen jälkeen.
Yleinen arvonlisäverokanta nousee Suomessa syyskuun alussa 24 prosentista 25,5 prosenttiin.
Kuluttajien yhteyksistä teleoperaattori Elisassa vastaava johtaja Antti Ihanainen kertoo, että Elisa vie arvonlisäveron korotuksen kuluttajien maksamiin hintoihin muutamaa pientä poikkeusta lukuun ottamatta.
”Meillä hintojen korotus tulee voimaan 1. syyskuuta, jolloin arvonlisävero nousee. Ilmoitamme kaikille asiakkaille, joita muutos koskee, yhtä kuukautta etukäteen. Käytännössä siis heinäkuussa.”
Arvonlisävero nousee 1,5 prosenttiyksikköä, mutta se ei ole sama asia kuin asiakkaan maksun nousuprosentti. Teleoperaattori Telia kertoo verkkosivullaan, että kun verottomaan hintaan lasketaan arvonlisäveroa 24 prosentin sijaan 25,5 prosenttia, hinta nousee kuluttajalle noin 1,2 prosenttia.
Elisan Ihanainen kertoi STT:lle, että heillä hinnankorotus asiakkaille on niin ikään 1,2 prosenttia.
Koska nyt tuleva veronkorotus ei anna asiakkaalle oikeutta irtisanoa määräaikaista sopimusta kesken sopimuskautta, myöskään hänen suostumustaan hinnan nostamiseen ei tarvita.
”En ole ainakaan kuullut, että mikään taho olisi ilmoittanut, että he eivät korota hintojaan, vaikka heidän tuotteiltaan perittävä arvonlisävero nousee”
”Pelkkä yrityksen ilmoitus riittää. Yrityksen pitää ilmoittaa asiasta lain ja sopimusehtojen mukaisesti esimerkiksi kirjeellä kuukautta ennen hinnan nostoa. Tässä tapauksessa ei ole määräaikaisissa sopimuksissa menettelyä, joka vaatisi asiakkaan aktiivista tai passiivista hyväksyntää”, KKV:n Kinnunen sanoo.
Entä onko tullut tietoon, että jokin yritys käyttäisi alvin muutosta kilpailuvalttina? Olisi periaatteessa mahdollista jättää viemättä alvin korotus kuluttajan maksamaan hintaan.
”En ole ainakaan kuullut, että mikään taho olisi ilmoittanut, että he eivät korota hintojaan, vaikka heidän tuotteiltaan perittävä arvonlisävero nousee”, kommentoi Elisan Ihanainen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



