Hassi vaatii tiukempaa rikkirajaa koko EU:n alueelle
STRASBOURG (MT)
Europarlamentaarikko Satu Hassi (vihr.) esittää mietinnössään, että kaikilla EU:n merialueilla pitäisi vaatia yhtä matalaa rikkirajaa kuin Itämerellä.
”Kilpailun tasapuolisuuden nimissä 0,1 prosentin rikkirajoitus olisi tultava mahdollisimman laajasti muillekin EU:n merialueille.”
Hän toteaa, että kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n päätös tulee voimaan kaikesta huolimatta ja se koskee Itämerta, Englannin kanaalia ja Pohjanmerta.
Hän kertoo, että parlamentissa on asiasta hyvin laaja kirjo mielipiteitä.
Osa on sitä mieltä, että noudatetaan vain IMO:n päätöstä, jolloin rajoitus koskisi pelkästään pohjoisia merialueita.
Toisten mielestä taas matala, 0,1 prosentin raja voitaisiin määritellä kaikille EU:n merialueille.
Komissio esittää, että 0,1 prosentin rajoitus tulisi matkustajalaivoille, mutta viisi vuotta myöhemmin.
Hassin mielestä myös matkustajalaivat pitää saada mukaan heti ilman viiden vuoden viivettä.
Hassi kertoo esittävänsä mietinnössään, että laivoihin asennettavien savukaasupesurien hankintaan tulisi antaa valtionapua.
”Toivottavasti tällä saataisiin savukaasupesurien hankinta käyntiin. Ja toivottavasti sitä myötä tulee myös suomalaiselle Wärtsilälle savukaasupesuritilauksia.”
Hassi kertoo, ettei ole kuullut käymissään neuvotteluissa kenenkään vastustavan valtionapuehdotustaan.
”Uskoisin, että se menee läpi.”
”En pidä mitenkään mahdollisena, että parlamentti tukisi sitä, että EU-direktiivi olisi ristiriidassa IMO:n päätöksen kanssa.”
Eli olisi löysemmät rikkirajat tai se pantaisiin täytäntöön myöhemmin, kuin IMO:ssa on päätetty, hän täsmentää.
Kansainvälisen merenkulkujärjestön, IMO:n rikkirajoituspäätös koskee kyseistä merialuetta.
Esimerkiksi Itämeren rikkipäästörajoitus koskee kaikkia laivoja, jotka liikkuvat Itämerellä, jos laivan kotimaa tai maa, jonka satamaan laiva on menossa on ratifioinut IMO:n päätöksen, Hassi selventää. ”Esimerkiksi Venäjä on jo ratifioinut päätöksen.”
Hassi käsittelee mietintöluonnoksessaan rikkipäästöjen ylärajoja EU:n merillä.
IMO:n tekemä rikkipäästöraja koskee vain Itämerta, Englannin kanaalia ja Pohjanmerta. Nyt polttoaineen rikkipitoisuusraja näillä alueilla on 1 prosentti. Vuonna 2015 se olisi 0,1 prosenttia. Muilla merialueilla raja olisi 0,5 prosenttia.
Viime vuoden loppuun saakka valtamerillä käytettävä polttoaine sai sisältää rikkiä jopa 4,5 prosenttia ja sen jälkeen pitoisuudeksi sallitaan 3,5 prosenttia vuoteen 2019.
Hassi kertoo, että savukaasupesureilla päästään uusiin rajoihin puolta halvemmalla.
Laivanrakennusteollisuuden edustajat vakuuttavat, että noin 80 prosenttiin liikenteessä olevista laivoista voidaan asentaa savukaasupesuri.
VILLE PORKOLA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
