Poliisi varoittaa kehittyneistä verkkohuijauksista – näin eräältä naiselta vietiin 130 000 euroa
Huijauksiin on liittynyt poliisin mukaan viime aikoina väitetty turvatili, jota ei todellisuudessa ole edes olemassa.
Poliisi painottaa, ettei poliisi tai pankit kysy koskaan kenenkään pankkitunnuksia tai kehoita siirtämään rahaa ”turvatilille.” Kuva: Jarno MelaPoliisi muistuttaa kehittyneistä kalasteluhyökkäyksistä, joissa rikolliset yrittävät huijata uhreiltaan suuriakin summia rahaa. Valitettavan usein se onnistuu.
Viime aikoina poliisin tietoon on tullut lukuisia tapauksia, joihin liittyy pankin edustajaksi tekeytyneen huijarin kehotus siirtää uhrin rahat ”turvaan” väitetylle turvatilille.
Todellisuudessa tällaisia turvatilejä ei ole olemassa, vaan ”rahojen pelastukselle” rikollinen yrittää huijata uhriaan.
”Jos saat puhelun tai viestin, jossa rahojasi pyydetään siirtämään turvatilille, sulje puhelu tai hävitä viesti”, poliisin tiedotteessa kehotetaan.
Poliisi muistuttaa lisäksi, ettei poliisi tai pankit kysy koskaan kenenkään pankkitunnuksia.
”Jos saat puhelun tai viestin, jossa rahojasi pyydetään siirtämään turvatilille, sulje puhelu tai hävitä viesti.”
Viime aikoina poliisin tietoon on tullut useita törkeitä huijauksia.
Esimerkiksi alkuviikosta eräs nainen otti yhteyttä poliisiin ja kertoi, että häneltä oltiin huijattu vajaan vuoden aikana yhteensä noin 130 000 euroa.
Naiseen kohdistunut huijaus oli uhrin mukaan alkanut Facebook Messengerissä, josta huijari oli siirtänyt keskustelun edelleen WhatApp-viestintäpalveluun.
Huijauksen aikana nainen oli lähettänyt rikolliselle useita käteispostilähetyksiä sekä Suomeen että ulkomaille Steams-tilisiirtojen lisäksi.
Poliisi tutkii kyseistä huijausta törkeänä petoksena.
Poliisin ohjeet kalasteluhyökkäyksiltä suojautumiseen
– Älä käytä pankkitunnuksiasi tai korttitietojasi teksti- tai sähköpostiviestissä olevan linkin kautta. Lue tarkasti mitä olet varmistamassa pankkitunnuksillasi.
– Pankki, poliisi tai kukaan muukaan laillinen toimija ei soita ja pyydä pankkitunnuksiasi tai pyydä siirtämään varojasi turvatilille.
– Mobiilivarmennehuijauksissa varoitusmerkit ovat samat kuin muissa pankki- ja verkkohuijauksissa eli viestissä pyydetään toimimaan nopeasti ja klikkaamaan viestissä olevaa linkkiä tai linkkejä tai syöttämään PIN-koodi.
– Varoja siirtäessäsi – tee se ilman painostusta tai kiirettä. Ole erityisen varovainen, jos siirto liittyy kryptovaluuttaan tai henkilölle, jota et ole fyysisesti tavannut. Tilin alussa olevat FI kirjaimet tarkoittavat Suomen maatunnusta.
– Jos joudut petoksen uhriksi, ole heti yhteydessä omaan pankkiisi ja kerro tapahtuneesta. Tee tämän jälkeen mahdollisimman nopeasti tapahtuneesta rikosilmoitus poliisille. Mitä nopeammin pankki ja poliisi saavat tapauksesta tiedon, sitä parempi mahdollisuus on saada huijattuja rahoja takaisin.
Toisessa esimerkkirikoksessa erästä miestä oltiin lähestytty tekstiviestitse If-vakuutusyhtiön nimissä. Aiheena oli ollut perintään menossa oleva lasku.
Uhrin mukaan viestissä oli linkki, josta olisi päässyt rikollisten tekemälle Ifiä muistuttaneelle huijaussivulle. Uhri oli tarkastanut, ettei hänellä ollut mitään avoimia vakuutusmaksuja.
Pian tämän jälkeen miehelle oli tullut puhelu, jossa pankin työntekijäksi tekeytynyt rikollinen oli kysellyt, että oliko tämä yrittänyt siirtää tilillään olevia rahoja ulkomaille.
Mies oli vastannut kieltävästi, minkä jälkeen huijari oli kertonut uhrin pankkitunnuksien olleen viety.
Tilanteen ”pelastamiseksi” huijari kertoi, että miehelle avataan uusi pankkitili, jonne rahat ehtisi vielä siirtää ”turvaan”. Uhri oli totellut ja siirtänyt 18 000 euroa rikollisten tilille.
Rikosta poliisi tutkiin niin ikään törkeänä petoksena.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





