VERKOSSA SANOTTUA Kynnysraha kirvoitti
Nousiaislaisen leipurin kimpaantuminen kaupan perimästä markkinointimaksusta herätti vilkkaan keskustelun Maaseudun Tulevaisuuden nettisivuilla. Facebookissakin aihe herätti muutaman kommentin. Asian esiin nostanut leipuri sai runsaasti kannustusta ja vastaavasti kauppaa haluttiin laittaa boikottiin.
”Eikö suurten kauppaketjujen ahneudella ole mitään rajaa”, kysyi nimimerkki Aimo Asiakas. ”Kun kauppa käy ja siitä saatava kate nousee, niin sitten vaaditaan sen vuoksi lisää rahaa. Sen vielä ymmärtäisin, että alussa ja ”liian pienellä” myynnillä investoidaan markkinointiin, mutta tässä tilanteessa! Boikotoikaa kaikki isoja liikkeitä!”
Pk-yrittäjä ja erikoiskauppias rohkaisi leipuria: ”Hyvä Satu (Anttila)! Maa tarvitsee esikuvia. K- ja S- ketjujen monopoli on saatava loppumaan. Kun kaikki seuraisi esimerkkiäsi, ruoan hinta laskee ja kuluttajan rahapussi voi paremmin.”
Nimimerkillä Konsultti kirjoittanut pohti kaupan toimintatapoja. ”Villiä ja vapaata päivittäistavarakauppaa ei juuri enää löydä. Syynä on tietenkin se, että kauppa ostaa myytävät tuotteensa tukusta, joita on vain keskusliikkeillä.”
”Itse asiassa keskusliike siirtää liiketoimintariskinsä tavarantoimittajille ja suostuu jakamaan vain toiminnasta mahdollisesti saatavaa tuottoa. Samaan kategoriaan kuuluu järjestely, jossa keskusliike vaatii esimerkiksi leivän kaltaisille tuoretuotteille palautusoikeutta, jos ei ole saanut tuotteita myydyksi. Tuotehan on tuona aikana muuttunut käytännössä arvottomaksi. Tämähän ei sitten ole määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä?”
Löytyi kaupalle ja myymättömien leipien palautusvaateelle ymmärtäjiäkin. B. Schildtin mielestä leipä ei ole pilalla vaikka se olisi kuivunut. ”Eikös leipiä voisi kuivata ja jauhaa uudelleen jauhoseokseksi, jonka sitten leipomo leipoo uudestaan?”
Mersurahako kertoo seuranneensa aikoinaan sivusta näitä neuvotteluja. ”Erään lehden markkinointipäällikkö kutsui tätä ns. markkinointirahaa kauppiaan mersurahaksi. Sillä ei välttämättä saa yhtään näkyvyyttä. Ilmoittelu jää täysin kauppiaan oman harkinnan varaan. Maksu on vain pakollinen kynnysraha ketjuihin pääsemiseksi. Asiasta ei uskalleta vieläkään maassamme puhua riittävästi. Kilpailuvirasto on täysin kädetön.”
Peklasta ”olisi kiva tietää, paljonko minun kauppalaskuni pienenisi, jos nuo markkinointimaksut, niitä tuhlaavat markkinointimiehet ja kaikki älyttömät bonusjärjestelmät poistettaisiin. Varmaan 20 prosenttia tulisi alennusta loppuhinnasta”.
Timo ehdotti kaupan sivuuttamista. ”Nyt vaan kaikki ottamaan yhteyttä nousiaislaiseen Satu Anttilaan ja tekemään sopimukset leivät ostosta suoraan valmistajalta. Pikku Facebook ryhmä kasaan ja isot määrät leipää ennakkotilaukseen säännöllisesti.”
Moni vertasi Suomen elintarvikemarkkinoita ja hintoja Viroon ja Saksaan. Hoganin mielestä Virossa näkyy selvästi ”keskusliikkeettömyys halvempina kuluttajahintoina. ”Siellä on useita pienempiä ketjuja, joissa valikoima on selkeästi laajempi kuin Pirkka-kaupassa tai S-puodissa. Hinnat ovat myös selkeästi edukkaampia. Hävetkää keskusliikkeet. Pienet ostohyvitykset eivät korvaa näitä menetyksiä.”
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
