Handelsbanken nousi palvelun ykköseksi
Handelsbanken kiilaa Suomessa pankkien asiakaspalvelun ykköseksi. POP Pankki jää hopealle. S-Pankki ja säästöpankki kipuavat kolmosiksi.Pienet pankkiryhmät taitavat henkilökohtainen palvelun, jonka asiakkaat kokevat tärkeäksi pankkisuhteessa.
”Kärkipankit tekevät pitkälti paikallisia rahoituspäätöksiä”, toimitusjohtaja Mats Nybondas Epsi Finlandista arvioi.
Handelsbanken on suuri pankki Ruotsissa, mutta pienenä se pärjää Suomessa samalla konseptilla. Se nousi nyt ensi kertaa ykköseksi.
Ero POP Pankkiin on hiuksen hieno, yksi kymmenys. Kaikki mitalisijat jaetaan selkeällä erolla muihin kilpailijoihin.
Huolestuttavana Nybondas pitää sitä, että suomalaisten tyytyväisyys pankkeihin laskee. Laskuvuosia on 11 peräkkäin.
Tyytymättömimpiä asiakkaita ovat ne, jotka eivät viimeisen vuoden aikana olleet tekemisissä pankin kanssa. Yhteydenotto ehkä auttaisi.
”Pankin kannattaa kerran vuodessa varmistaa asiakkaansa tarpeista.”
Suurpankit Danske Bank ja Nordea jäävät selvästi alle koko toimialan keskiarvon. OP-Pohjola ja Aktia pisteytetään vähän paremmin kuin ala.
Epsi Rating analysoi 30 osatekijää pankkien asiakaspalvelusta. Ala saa Suomessa liki 75 pistettä sadasta. Mitalistit yltävät yli 80 pisteeseen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
