Kuulutko parhaaseen A-ryhmään? – Saka selvitti: japanilainen auto ostetaan järjellä ja Mersu tunteella
Suomalaiset voidaan jakaa karkeasti neljään eri autonostajatyyppiin. Kaikkia käytettyjen autojen ostajia yhdistää kuitenkin tarve saada vastinetta rahoilleen.
Käytettyjen autonostajien budjetit eroavat profiilien välillä keskimäärin 10 000 eurosta 30 000 euroon. Kuva: Jaana KankaanpääSaka selvitti, millaisia suomalaiset ovat autonostajina. Tutkimuksessa paljastui neljä eri ostajaprofiilia, jotka valikoivat autoa eri periaattein.
30 prosenttia suomalaisista vaihtaa autoa vain pakon edestä.
Vaikka ostopäätös tehdään kiireessä, kohderyhmä suosii luotettaviksi koettuja japanilaisia merkkejä, kuten Toyota ja Nissan. Autot ovat usein yli 20 vuotta vanhoja, ja niiden hintaluokka jää alle 10 000 euron.
Pakosta vaihtava autoilija hankkii uuden auton vasta, kun vanha ei enää toimi tai mene läpi katsastuksesta.
“Pakosta vaihtavakin haluaa käyttövarman ja luotettavan auton. Ylimääräisiä varusteita ei etsitä – riittää, että pisteestä A pääsee vaivatta pisteeseen B”, Sakan brändi- ja asiakkuusjohtaja Roope Ruotsalainen kertoo.
“Perehtyjä ja sujuvoittaja ovat auton ostajina varsin lähellä toisiaan.”
Perehtyjiä on autonostajista 39 prosenttia.
Perehtyjälle on tyypillistä pitkä ja huolellisesti harkittu merkki ja malli. Pohjatöitä tehdään ennen ostopäätöstä mm. netissä ja toisaalta myös kauppapaikoilla. Suosikkimerkkejä ovat japanilaiset, mutta myös Volkswagen ja Skoda. Hintaluokka pyörii 20 000 euron molemmin puolin. Perehtyjistä suurin osa oli naisia.
Sujuvoittaja etsii ratkaisua arjen tueksi. Heitä on asiakkaista 14 prosenttia.
Sujuvoittajalle on tärkeää, että auto helpottaa arkea esimerkiksi tavaratilan avulla. Tämä näkyy myös kauppaprosessissa, missä sujuvoittaja arvottaa vaivattomuutta. Toisaalta kaupassa haetaan myös rahalle vastinetta.
“Perehtyjä ja sujuvoittaja ovat auton ostajina varsin lähellä toisiaan. Käyttäytyminen auton valinnassa on samanlaista, mutta sujuvoittaja etsii pääasiassa käytännöllisiä ominaisuuksia, vaikkapa isoa tavaratilaa johon saa koirahäkin lisäksi vielä tavarat mahtumaan”, Ruotsalainen kuvailee.
Tunteella ostajia on suomalaisista 17 prosenttia. Auto siis vaihtuu – ja usein.
Tunteella ostaja saattaa tehdä kaupat hetken mielijohteesta. Saksalaiset premium-merkit houkuttelevat, ja hintalappu ylittää usein 30 000 euroa. Tunteella ostajista suurin osa on miehiä. Auto vaihtuu keskimäärin 1 – 3 vuoden välein.
Kaikkia ostajia yhdistää Ruotsalaisen mukaan kuitenkin yksi asia:
“Käytettyä autoa harkitsevat haluavat maksimoida rahasta saadun hyödyn ja kokemuksen. Ollaan valmiita joustamaan auton iässä ja kilometreissä. Ostetaan vaikkapa hieman käytetympää premiumia, kunhan saadaan premiumia”, Ruotsalainen summaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





