Autoteollisuus on hiostanut EU:n komissiota tehokkasti – polttomoottorien myyntiä lähes pakko jatkaa 2035 jälkeen
Liikenteen sähköistäminen ei etene odotettua vauhtia. Ilmastotavoitteista joudutaan tinkimään myös globaalisti, jos polttomoottoriautojen myynnin kasvua ei pystytä hillitsemään.Berliini
Tutkijat arvioivat, että VW-konserni myy vuoteen 2040 mennessä yhteensä vielä yli 80 miljoonaa polttomoottoriautoa globaalisti. Kuva on Wolfsburgin tehtaalta Saksasta, missä kootaan muiden muassa VW-Golfeja. Kuva: Kai-Uwe KnothSaksalaisen Ursula von der Leyenin johtama EU-komissio ei enää itsekään jaksa uskoa kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiinsa.
Vielä lokakuun lopussa EU:n Green Dealista vastaava komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans hehkutti, miten polttomoottorilla käyvien henkilöautojen myynti päättyy vuonna 2035 komission, EU-parlamentin ja jäsenmaiden yhteisellä päätöksellä.
Polttomoottoreista luopuminen ja henkilöautoliikenteen sähköistäminen ovat keskeisiä keinoja, kun EU pyrkii leikkaamaan kasvihuonekaasupäästöjään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Lopullisena tavoitteena on ilmastoneutraali EU vuoteen 2050 mennessä.
Ukrainan sotaan asti komissio onnistui ainakin ulospäin antamaan sen vaikutelman, että se vie kunnianhimoista vihreätä siirtymää eteenpäin hyvin yhtenäisenä.
Sodan aiheuttama energiakriisi ja raju hintojen nousu ovat kuitenkin aiheuttaneet selviä säröjä. Autoteollisuuden päästöjen leikkaamisessa rivit näyttävät nyt repeävän merkittävästi.
Ranskalainen sisämarkkinakomissaari Thierry Breton kyseenalaistaa Timmermansin suitsuttaman lain polttomoottoriautojen myynnin lopettamisesta.
Reilu viikko sitten Politico-lehdessä julkaistussa haastattelussa Breton sanoo, että laki voidaan vuonna 2026 joutua avaamaan, jotta autoteollisuus saa lisää aikaa toteuttaa mallistonsa sähköistämisen.
Komission on tarkoitus arvioida lakiin kirjattujen tavoitteiden toteutumista vuonna 2026. Tämä arviointipykälä sisällytettiin lakiin autoteollisuusmaiden, erityisesti Saksan, Ranskan ja Italian tiukan painostuksen jälkeen.
”Meidän pitää lähestyä tätä arviointipäivää vuonna 2026 ilman mitään tabuja”, Bretton sanoo Politicon haastattelussa.
Hänen mukaansa on hyvin mahdollista, että latausinfrastruktuurin rakentaminen ei etene odotetusti. Toinen sähköautojen myyntiä vääjäämättä jarruttava tekijä on pula raaka-aineista, kuten litiumista, koboltista ja nikkelistä.
Bretonin argumentit ovat kuin suoraan autoteollisuuden lobbareiden viime vuosina laatimista teksteistä.
Ranskalaiskomissaari puhuu muiden muassa satojen tuhansien työpaikkojen menetyksestä, jonka siirtyminen sähköautoihin aiheuttaa. Hän viittaa myös huoliin eurooppalaisen teollisuuden kilpailukyvystä, kun polttomoottoriautojen myynti muilla markkinoilla jatkuu vuoden 2035 jälkeen.
MT:n tavoittamat hallituslähteet Berliinissä eivät salanneet tyytyväisyyttään, kommentoidessaan taustakeskusteluissa Bretonin yllättävää ulostuloa. Lähteet kuitenkin korostivat, että nimenomaan Ranskan autoteollisuuslobbarit ovat onnistuneet kääntämään oman komissaarinsa pään.
Vaikutusvaltaisen ranskalaisen kommentit ovat erävoitto autonvalmistajille. Se parantaa niiden mahdollisuuksia saada joustoja myyntikieltoon, kun asiasta mitä ilmeisimmin väännetään uuden komission kanssa vuonna 2026.
Liikenteen sähköistämisen lykkääntyminen useilla vuosilla olisi raskas takaisku EU:n ilmastotavoitteille.
Autoteollisuudesta on myös hyvää vauhtia tulossa yksi keskeisimmistä ongelmista, kun Pariisin ilmastokokouksen loppuasiakirjan allekirjoittaneet maat pyrkivät pitämään ilmaston lämpenemisen 1,5 asteessa 1800-luvun lopun esiteolliseen aikaan verrattuna.
Greenpeacen, saksalaisen autoteollisuuteen keskittyvän CAM-tutkimuslaitoksen ja Sydneyn teknisen yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan autoteollisuuden tulisi leikata polttomoottoriautojen myyntiä tällä vuosikymmenellä huomattavasti kunnianhimoisemmin.
Tutkimuksen mukaan fossiilisilla polttoaineilla käyvien autojen myynti, ladattavat hybridit mukaan lukien, olisi globaalisti lopetettava kokonaan jo vuonna 2030.
Siihen mennessä globaali yhteenlaskettu myyntimäärä ei saisi nousta kovin paljon yli 300 miljoonan ajoneuvon, jos 1,5 asteen tavoitteesta halutaan pitää kiinni.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että autokonsernien pitäisi globaalisti siirtyä valmistamaan pelkästään päästöttömiä sähköautoja jo kuluvan vuosikymmenen lopussa.
Asiantuntijat kuitenkin varoittavat, että autoteollisuuden omien laskelmien perusteella tämä tavoite jää haaveeksi.
Polttomoottoriautoja myydään Greenpeacen julkaiseman tutkimuksen mukaan vuoteen 2040 asti yhteensä vielä pitkälti yli 700 miljoonaa. Sähköautojen markkinaosuuden arvioidaan vuonna 2030 olevan noin 52 prosenttia. Lähelle sataa prosenttia päästään vasta vuonna 2040.
Greenpeacen kutsuu tätä ilmastotavoitteiden kannalta kriittistä tavoitteiden ja todellisuuden välistä erotusta ”polttomoottorikuplaksi”.
Japanilainen Toyota ja saksalainen VW ylittävät tutkimuksen määrittelemän tavoitetason kaikkein räikeimmin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






