IL: Kiinalainen verkkokauppajätti tähyää Suomen elintarvikemarkkinoille
Yritykset, jotka valitsevat myydä tuotteitaan Temun kautta, joutuisivat sitoutumaan verkkokauppajätin lupaamiin erittäin alhaisiin hintoihin.
Temun saapuminen Suomen ruokamarkkinoille on yhtiön mukaan ”historiallinen tilaisuus suomalaisille yrityksille laajentaa myyntiään nopeasti”. Kuvituskuva. Kuva: Kimmo HaimiKiinalainen verkkokauppajätti Temu avaa verkkokauppansa Suomessa myös kotimaisille yrityksille. Asiasta uutisoi Iltalehti.
Yhtiö kertoo hakevansa uutta kasvua Euroopassa laajentamalla tuotevalikoimaansa elintarvikkeisiin ja päivittäistavaroihin.
”Tämä on historiallinen tilaisuus suomalaisille yrityksille laajentaa myyntiään nopeasti, mahdollisuus, jota ei kannata ohittaa, jos haluaa kasvattaa liiketoimintaa nopeasti,” kommentoi Temun viestintä asiaa Iltalehdelle.
Suomessa Temun tavoitteena on IL:n mukaan se, että jopa 80 prosenttia Euroopan myynnistä tulisi jatkossa paikallisilta myyjiltä ja varastoista. Tämä tarkoittaisi yhtiön mukaan nopeita toimituksia, edullisempia hintoja ja enemmän tuotteita, jotka vastaavat suomalaisten makua.
Tavoitteena yhtiöllä olisi myös mullistaa Suomen kaupanalan tuomalla pienillekin paikkakunnille tuotteita, joita ei saada lähikaupasta.
IL:n mukaan yhtiö on jo aloittanut suorat ruokamyynnit Euroopassa ja lähestynyt etenkin pienempiä makeis- ja kauneustuotteiden valmistajia. Muutama kuukausi sitten perustettu Temun Saksan-yksikkö tähtää paikallisen valikoiman rakentamiseen.
Toistaiseksi päivittäistavaratarjonta alustalla on rajallinen, mutta ensimmäisiä kokeiluja on IL:n mukaan jo tehty.
Saksassa elintarvikevalikoiman taustalla on muun muassa saksalainen lihatuotteiden valmistaja Wurstbaron sekä Mr. Tom -pähkinäpatukkabrändi.
Lisäksi mukana ovat brittiläinen karkkibrändi Exploded Sweet, ranskalainen purukumiyhtiö OneGum, sekä italialainen kahviyhtiö Caffè Barbaro.
Temu on IL:n mukaan pyrkinyt ruokamarkkinoille Saksan ohella myös Sveitsissä. Muun muassa sveitsiläislehti Tages-Anzeiger kertoo että Temu vaatii saada itse määrittää kauttaan myytävien tuotteiden hinnan, jotta se saa pidettyä ne mahdollisimman matalalla.
Yritykset, jotka valitsevat myydä tuotteitaan Temun kautta, joutuisivat sitoutumaan verkkokauppajätin lupaamiin erittäin alhaisiin hintoihin.
”Tämä tarkoittaa käytännössä, että paikallisille yrityksille saattaa jäädä pelkkä luu käteen Temun kautta myymisestä”, jutussa summataan.
Euroopan parlamentti hyväksyi keskiviikkona ehdotuksensa kolmansista maista EU-alueelle tulevien pienpakettien hallinnasta. Kolmansilla mailla viitataan Euroopan unionin ulkopuolisiin maihin ja alueisiin.
Ehdotusten taustalla on huoli ulkomailta saapuvan halpatavaran tulvasta. Kiinalaisten halpaverkkokauppojen, jollaiseksi myös Temu luokitellaan, tuotteet ovat osoittautuneet tarkastuksissa usein EU-lainsäädännön vastaisiksi.
Iltalehti: Temu vyöryy nyt Suomen ruokamarkkinoille – Näin kävi Saksassa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


