”Pakkauksissaja kosmetiikassa luomun tulevaisuus”
Luomun kysyntä ei näytä hiipuvan, mutta se kohdistuu yhä jalostetumpiin ja erilaistettuihin tuotteisiin.
Hyviä esimerkkejä ovat luonnonkosmetiikka, luomutuotteiden pakkaukset ja luomusiemenet kotitarveviljelijöille, luettelee luomuasiantuntija Marika Auersalmi Mabio Oy:stä.
Moni kuluttaja kannattaa periaatteessa luonnonmukaista tuotantoa mutta ei halua nähdä vaivaa ostospäätöksiä tehdessään. ”Luomu ei saa olla luopumista.”
Tähän otolliseen maaperään luonnonkosmetiikan menestys osittain perustuu. Kuluttaja voi ostaa tuotteita, joita ei välttämättä tarvitse, ja edistää samalla ympäristön hyvinvointia.
”Kosmetiikan kuluttajille hinta ei yleensä ole kynnyskysymys. Kosmetiikkaa, jos mitä, ostetaan tunteella”, Auersalmi sanoo.
Luonnonkosmetiikassa raaka-aineet maksavat, sillä niiden on oltava erittäin laadukkaita. Tämä on ehdoton edellytys ilman keinotekoisia säilöntäaineita valmistettavan kosmetiikan säilymiselle.
Auersalmi toivoo, että Suomessa herättäisiin huomaamaan luonnon tarjoamat mahdollisuudet kosmetiikan raaka-aineina, kuten marjat ja yrtit.
Entistä useampi kuluttaja haluaa, että luomutuotteen pakkauskin on valmistettu kestävien periaatteiden mukaisesti.
Suomi voisi tässä olla halutessaan maailman huippua, koska meillä on osaamista pahvi- ja kartonkipuolelta sekä erilaisia pakkausteknologian innovaatioita.
Euroopassa on nähty luomuraaka-aineiden valtava kysyntä, jota seurasi luomujalosteiden myynnin kasvu.
Nyt Euroopan keskeisissä luomua kuluttavissa maissa on havaittavissa pientä kysynnän hiipumista, sillä tarjontaa alkaa olla riittävästi.
”Vaikka markkinat joltain osin ovat täyttymässä, ne eivät missään tapauksessa ole täynnä”, Auersalmi painottaa.
MAIJA ALA-SIURUA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
