PÄIVÄN KYSYMYS Mistä tuli inhimillisten uutisten idea?
Raha-automaattiyhdistys RAY käynnisti maanantaina Inhimillisiä uutisia -nimisen pop up -median. Pop up -media tarkoittaa toimitusta, joka on toiminnassa vain ennalta määrätyn ajan. Inhimillisten uutisten tarkoituksena on tehdä näkyväksi 800 RAY:n avustusta saavan järjestön tekemä inhimillisesti arvokas työ.
Mistä idea syntyi, RAY:n avustustoiminnan viestintäpäällikkö Niclas Kourula?
RAY:llä on velvoite kertoa, mitä sen pelien tuotoilla tehdään. Vastaavasti tukia saavilla järjestöillä on halu ja tarve kertoa, mitä ne saavat aikaan. Toisaalta monilla järjestöillä ei ole yksinkertaisesti resursseja tuottaa tiedotusvälineille tietoa omasta toiminnastaan. Päätimme siksi lyödä hynttyyt yhteen. Alunperin toimintamalli eli kaksi viikkoa toimiva uutismedia on mainostoimiston idea.
Kahdessa viikossa ei ehdi esitellä kaikkien 800 järjestön toimintaa. Miten uutisten aiheet valikoituvat?
Aiheita ei ole valikoitu etukäteen, vaan tilanteen mukaan edetään. Aivan kuten mikä tahansa toimitus myös Inhimillisten uutisten toimitus reagoi ajankohtaisiin aiheisiin eli siihen keskusteluun, jota yhteiskunnassa ja muissa tiedotusvälineissä käydään. Järjestöt ovat kuitenkin toimittaneet toimitukseen valtavan määrän taustatietoa omasta toiminnastaan.
Jatkuuko toiminta sen jälkeen, kun pop up -media sulkeutuu 13.6.?
Kyse on kaksivuotisesta hankkeesta. Rohkaisemme järjestöjä julkaisemaan jatkossakin uutisia toiminnastaan muun muassa sosiaalisessa mediassa hashtagilla #inhimillisiä uutisia.
JUHANI REKU
www.inhimillisiauutisia.fi
13.6. asti joka arkipäivä kello 14
sivulla on katsottavissa suora
studiokeskustelu.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
