Kansanedustajat eivät niele maakuntien lentokenttien karsimista: ”Itäiselle Suomelle luvataan kuu taivaalta, mutta toisaalla vedetään mattoa alta”
Finavia ehdottaa, että valtio lopettaisi maakuntalentojen ostot useilta maakuntakentiltä. Lentoasemaverkosto pitäisi karsia aitoa kysyntää vastaavaksi.
Nyt tuen piirissä on Helsingistä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kokkola-Pietarsaareen, Kemi-Tornioon, Poriin ja Savonlinnaan suuntautuvaa lentoliikennettä. Kuva on Kokkolan-Pietarsaaren kentältä. Kuva: Jyrki Johannes TervoLentoasemayhtiö Finavia esittää tänään julkaisemassaan trendiraportissa, että lentoliikenne tulee palauttaa Suomessa markkinaehtoiseksi.
Valtio siis lopettaisi maakuntalentojen ostot useilta maakuntakentiltä. Finavia ehdottaa myös lentoasemaverkoston karsimista aitoa kysyntää vastaavaksi.
Tällä hetkellä valtio on sitoutunut hoitamaan ostopalveluliikenteenä lennot esimerkiksi Joensuuhun vuoteen 2026 asti. Päätöksiä jatkosta tarvitaan jo kevään puoliväliriihessä.
”Asian jatkuva tempominen ja epävarmuuden luominen lentojen jatkumisesta ovat suurinta myrkkyä alueiden elinvoimalle”, huomauttaa keskustan outokumpulainen kansanedustaja Hanna Räsänen tiedotteessa.
”Itäiselle Suomelle luvataan kuu taivaalta, mutta toisaalla vedetään mattoa alta”. Hanna Räsänen
Lentokenttäverkostoa koskevat päätökset liittyvät kiinteästi alueiden saavutettavuuteen, puolustusvoimien yhteiskäyttökenttien kautta turvallisuuteen ja koko Suomen kattavaan huoltovarmuuteen, sanoo SDP:n joensuulainen kansanedustaja Seppo Eskelinen.
”Lentokenttäverkosto on Finavian omia tavoitteita laajempi asia, jota ei päätetä vain valtionyhtiön suppean näkemyksen pohjalta.”
Verkoston karsiminen olisi SDP:n savonlinnalaisesta kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkosesta isku alueille suunniteltavien uusien investointien kannalta, joille saavutettavuus on kriittisen tärkeää.
”Itä-Suomi-ohjelman korulauseet saavutettavuudesta olisivat yhtä tyhjän kanssa”, huomauttaa Mikkonen.
”Itäiselle Suomelle luvataan kuu taivaalta, mutta toisaalla vedetään mattoa alta”, sanoo Räsänen.
”Itä-Suomi-ohjelman korulauseet saavutettavuudesta olisivat yhtä tyhjän kanssa.” Anna-Kristiina Mikkonen
Valtio ryhtyi tukemaan tiettyjä kotimaan reittilentoja koronan romahdutettua lentojen kysynnän vuonna 2021.
Orpon hallitus päätti alkuvuodesta 2023 jatkaa lentojen tukemista maaliskuuhun 2026 asti.
Nyt tuen piirissä on Helsingistä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kokkola–Pietarsaareen, Kemi–Tornioon, Poriin ja Savonlinnaan suuntautuvaa lentoliikennettä.
Räsäsen mukaan 98 prosenttia lentoliikenteen tuomista hyödyistä kohdistuu lentoliikennealan ulkopuoliseen yritystoimintaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








