Olvin myyntivolyymi laski alkuvuonna – Baltia ja Tanska haasteina
Olvi-konsernin toimitusjohtaja Patrik Lundell arvioi, että alkuvuoteen vaikuttivat muun muassa yleinen markkinatilanteen epävarmuus sekä kuluttajien ostovoiman heikko kehitys.Iisalmelaisen juomakonserni Olvin alkuvuoden liikevaihto pysyi lähes muuttumattomana viime vuoteen verrattuna, vaikka myyntivolyymi ja liiketulos laskivat.
Keskiviikkona julkistetun osavuosikatsauksen mukaan juomakonsernin liikevaihto oli tammi–kesäkuussa 327,9 miljoonaa euroa.
Myyntivolyymi pieneni kuitenkin tammi–kesäkuussa 3,1 prosenttia ollen 487,5 miljoonaa litraa.
Kuuden kuukauden liiketulos oli 38,7 miljoonaa euroa, mikä on 8,2 prosentin lasku vertailuajankohtaan.
Olvi laski osavuosikatsauksessaan koko tilikauden 2025 odotettua liiketulostaan 82–86 miljoonaan euroon, kun aiempi arvio oli 82–90 miljoonan euron välille.
Kuuden kuukauden liiketulos oli 38,7 miljoonaa euroa, mikä on 8,2 prosentin lasku vertailuajankohtaan.
Olvi-konsernin toimitusjohtaja Patrik Lundell sanoo, että alkuvuoden myyntivolyymin kehitykseen vaikuttivat yleinen markkinatilanteen epävarmuus, huono alkukesän sää sekä kuluttajien ostovoiman heikko kehitys.
”Tavoitteiden mukaisesti alkoholittomien tuotteiden myyntivolyymeja pystyttiin edelleen parantamaan sekä säilyttämään tai jopa kasvattamaan markkinaosuuksia kaikissa päätuoteryhmissämme.”
Olvin markkinaosuudet kasvoivat alkuvuoden aikaan Lundellin mukaan monessa tuoteryhmässä, kuten esimerkiksi vesissä.
Itämeren liiketoiminnassa juomakonsernilla oli puolestaan haasteita, jotka laskivat myyntivolyymiä ja liikevaihtoa etenkin Tanskassa ja Latviassa
”Jo tehdyt sekä tulevat juomien valmisteverojen ja alkoholilainsäädännön kiristykset Baltian maissa lisäävät kilpailua laskevassa markkinassa, erityisesti oluen osalta”, toimitusjohtaja kuvaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




