
Teslan on syytä varoa tätä saksalaisuutuutta – täyssähköinen Mercedes-Benz CLA nostaa rimaa
Sähköistynyt mallisto tarjoaa kilpailukykyisen toimintasäteen, nopean lataustehon yhdellä huomiolla sekä hiljaisen ajonautinnon.Kööpenhamina
Mercedes-Benz toi kolmannen sukupolven CLA-mallistoonsa täyssähköiset voimalinjat. Kuva: Santeri NousjokiMercedes-Benz esitteli kolmannen sukupolven CLA-mallistonsa, jonka ensimmäiset versiot ovat täyssähköiset takavetoinen CLA 250+ ja nelivetoinen CLA 350 4MATIC.
Auton mitoista alkaen moni asia on saanut kokea muutoksen: kokonaispituus kasvoi 35 mm:ä, leveys 22 mm:ä, korkeus 29 mm:ä sekä akseliväli selvän 61 mm:ä.
Ensimmäistä kertaa sitten 1930-luvun Merces-Benzistä löytyy ”frunk” eli 101-litrainen etukontti. Takatavaratila on tilavuudeltaan 405 litraa.
Ulkomittojen kasvun lisäksi CLA sai täyssähköiset moottorivaihtoehdot.
250+ -versiossa sähkömoottori kehittää 272 hevosvoimaa ja nelivetoinen 350 4MATIC -versio 354 hevosvoimaa.
MT koeajoi Tanskan maaseudulla sekä takaveto- että kuvissa olevan 350 4MATIC -nelivetoversion AMG-varustetasolla. Kuva: Santeri NousjokiMolemmissa moottoriversioissa on sama 85,5 kilowattitunnin akku, jonka lataa nopeimmillaan 320 kilowatin DC-latausteholla.
Valmistaja lupaa 10 minuutilla noin 300 kilometrin toimintasäteen.
Sähköakulle annetaan 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu.
Auton teknisistä ominaisuuksista pientä napinaa voi aiheuttaa päivitys 800 voltin latausjännitteeseen, joka rajaa latausvaihtoehdoista joitakin vanhempia latausasemia pois.
Täyssähkö-CLA:n ohjaamoa hallitsevat kuljettajan näytön lisäksi kaksi 14-tuumaista infonäytöä. Kuva: Santeri NousjokiValmistajan mukaan kuljettaja ei voi kuitenkaan ajaa vahingossa ”sopimattomalle” latausasemalle, sillä uuteen MB.OS -käyttöjärjestelmään pohjautuvan käyttöliittymän navigointisovellus näyttää vain soveltuvat latausasemat.
Mercedes-Benz toi CLA:han myös uuden modulaariseen EDU 2.0 -voimansiirtolinjan ja kaksivaihteisen vaihteiston, joka mahdollistaa korkeamman huippunopeuden ja pienemmän energiankulutuksen.
Sähkönkulutukseen valmistaja antaakin huiman lupauksen: perusversiossa 12,2 ja nelivedossa 12,6 kilowattituntia 100 kilometrille.
Toimintasäteiksi kulutus mahdollistaa 791 ja 770 kilometriä.
Koeajon pääkysymys muovautui helposti teeman ympärille: miten kulutus ja toimintasäde pitäisivät käytännössä?
Sisätiloihin on runsaasti erilaisia materiaalivaihtoehtoja, jotka tuntuvat tyylikkäiltä. Kuva: Santeri NousjokiHelteisessä kesäpäivässä molemmat versiot viilensivät ajajansa Kööpenhaminan lähimaaseudulla.
Äänimaailma oli kirjaimellisesti hiljentynyt, sillä valittavia moottorin ”tekoääniä” lukuun ottamatta ohjaamo oli käytännössä rengasmelusta vapaa.
Pidempi akseliväli teki ajamisesta todella nautinnollisen kokemuksen. Kaksivaihteinen sähkömoottori kehitti aina riittävästi tehoa, ja kaarteissa auto oli ketterä.
Kun kaasupolkimen painoi pohjaan, perusversiollakaan ei tarvinnut miettiä penkkiin liimautuessaan, riittääkö sähköistetyssä CLA:ssa suorituskyky.
Takapenkeille mahtuu hyvin kaksi aikuista, kunhan he eivät ole yli 185-senttisiä. Kuva: Santeri NousjokiAiempia CLA-sukupolvia ovat hieman varjostaneet sisätilojen laatuvaikutelma, jossa muun muassa keskikonsoli on tuntunut heiveröiseltä.
Päivitetty CLA sai myös sisätilojen parannuksen. Pienellä varauksella hillityn arvokasta ohjaamoa saa viidellä erilaisella keskikonsolilla sekä yhdeksällä muulla materiaalivaihtoehdolla.
Yhtenäisessä lasipinnassa 10,25 tuuman kuljettajan näyttö ja 14 tuuman reaktiivinen päänäyttö sopivat hyvin valittuun tyyliin.
Käyttöliittymä on selkeä, ja tarpeelliset valikot löytyvät helposti.
Ainoa kysymys herää apukuljettajan 14 tuuman näytöstä, jonka käytännön hyödyt jäävät Angry Birdsin peluun ohella hyvin minimaalisiksi.
Muotoilultaan täyssähkö-CLA edustaa muista nykyisistä valmistajan sähköautoista hieman poikkeavaa tyyliä perinteisine pyöreine linjoineen. Kuva: Santeri NousjokiKoeajon jäätelöostoksilla havahtui usein siihen, kuinka oli jäänyt katsomaan täyssähkö-CLA:n korimuotoilua.
Vaikka auton ilmanvastuskerroin oli saatu laskettua kiitettävään 0,21:en, auton muotoilu oli silmää miellyttävä.
CLA:ssa yhdistyvätkin sopivan perinteiset pyöreät muodot sekä modernit yksityiskohdat.
Auto näyttää yhtä hyvältä kuin miltä sillä tuntuu ajaa.
Takapenkille MT:n 186 senttimetrinen koeajaja mahtui vielä jotenkuten istumaan pituudestaan huolimatta, mutta vakiona tuleva panoraamalasikatto kompensoi ”ministeripaikan” tunnelmaa.
Entäpä kulutus ja toimintasäde? Liiankin hyviltä kuulostaneet lupaukset osoittautuivat molemmilla versioilla täysin aidoiksi.
Sekä takaveto- että nelivetoversiolla päästiin normaalilla ajotyylillä 100 kilometrillä noin 12 kWh kulutukseen.
Rajallisista tiloistaan ja näyttöpaljoudestaan huolimatta uusi CLA vakuutti niin ajo- kuin laatutuntumallaan.
Mielenkiintoista saksalaisuutuutta aletaan toimittaa suomalaisasiakkaille syyskuussa.
Lähtömallin hinta on 49 990 euroa, ja neliveto nostaa hintaa 10 000 eurolla. Tesla Model 3:ta saa halvemmalla, mutta eurooppalaisen kuluttajan on helpompi vaihtaa saksalaisuutuuteen.
Aiempien täyssähkömallien jälkeen Mecedes-Benz onnistui sähköistämään polttomoottoriautonsa ilman, että merkin luonne hukkuu päivityksessä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









