Mielipiteitä jakava suomalaisherkku pääsi arvostettuun espanjalaislehteen
Suomi muiden silmin 2025: Suomi-kuvaa kruunaa onnellisuusmittaukset, mutta mielikuvat viennistä ovat heikentyneet maailmalla.
Suomalaisille tuttua tamperelaisherkkua on vertailtu vastaaviin espanjalaismakkaroihin arvostetun El País -lehden ruokasivuilla. Kuva: Harri Kallio-KurssiSuomalaista ruokakulttuuria ei tunneta maailmalla laajoissa kansankerroksissa. Nyt saunakansan pöytäherkuista on alkanut näkyä juttuja kansainvälisessä mediassa.
Yksi vuoden 2024 eksoottisimpia medianostoja oli espanjalaisen El País -lehden ruoka-artikkeli Tampereelta. Siinä omistettiin palstatilaa suomalaistenkin mielipiteitä jakavalle mustamakkaralle.
Lehden mukaan mustamakkaralla on ilmeisiä yhtäläisyyksiä monin paikoin Espanjassa kulutettaviin perinteisiin verimakkaroihin.
”Se ei ole vain sen musta väri ja pitkänomainen muoto, vaan ennen kaikkea sian veri on tärkein ainesosa. Lisäksi se täytetään saman eläimen suoleen. Sillä on kuitenkin myös eroja, kuten murskatun rukiin esiintyminen sen koostumuksessa”, jutussa kirjoitetaan.
Uutiskynnyksen ylitti esimerkiksi Helsingin valinta maailman kestävimmäksi matkakohteeksi.
Koulutus, hyvä hallinto, luonto, tasa-arvo ja onnellisuus ovat teemoja, joista Suomi tunnetaan maailmalla, kertoo Finland Promotion Boardin julkaisu Suomi muiden silmin.
Luontomatkailu, Lapin talvi ja revontulet toistuvat Suomea koskevissa matkailuartikkeleissa ympäri maailmaa vuosi toisensa jälkeen.
Viime vuosina kuva on kuitenkin alkanut monipuolistua, ja esiin ovat nousseet muun muassa kestävyyteen liittyvät kysymykset. Viime vuonna uutiskynnyksen ylitti esimerkiksi Helsingin valinta maailman kestävimmäksi matkakohteeksi.
Suomea arvostetaan erityisesti yhdenvertaisuuden, ympäristönsuojelun ja luonnonkauneuden vuoksi.
Sen sijaan mielikuvat ovat heikentyneet erityisesti viennin osa-alueella, jonka kolme mittaria ovat tiede ja teknologia, tuotteet sekä luovuus.
Suomi mainittiin ulkomaisen median otsikoissa noin 300 000 kertaa vuonna 2024.
Luku on kahta edeltävää vuotta matalampi, mutta edelleen huomattavasti pidemmän aikavälin keskiarvoa korkeampi: ennen vuotta 2022 Suomi mainittiin ulkomaisessa mediassa otsikkotasolla noin 200 000 kertaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






